Har efter lite funderande kört fast och tänkte att det kanske kunde vara till hjälp med råd från någon utomstående.

Vi ska måla väggarna i vårat vardagsrum. Min fru vill ha nån typ av gul kulör och nu har hon släpat hem den ena provburken efter den andra utan att bli nöjd. Vill ha lite "varmare" gul men ändå inte alltför mörk.

Någon som kan föreslå ett lämpligt färgnummer eller kanske rent av ett förslag på nån annan färg?

Rummet är 6mx4,5m, takhöjd 2,35, vitt papptak, vita lister, ekparkett på golvet, bruna skinnsoffor och bord+bokhylla i körsbär. Rummet har fönster mot norr och mot öst så det är inte alltför ljust i rummet. Brunt är lite av en favoritfärg för frun så det blir gärna mattor och gardiner i den färgen.
 
Varför inte ljust beige typ cappucino istället? Personligen avskyr jag just gult på väggarna, men det verkar som att många andra gillar det då det varit gula väggar i varenda studentrum och lägenhet jag flyttat till.
 
tror du att det funkar mot bruna soffor/gardiner eller ligger det för nära?
 
Cappucino är ju ändå ganska ljust (om man jämför med t.ex. latte). Man kan ju blanda in lite vitt så tror jag det blir bra.T.ex. dubbla rader gardiner med en vit och en brun och en vit filt eller kudde till soffan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.