Nu ser vi äntligen slutet på vårt köksprojekt efter alla förseningar från leverantörer men även egen "trötthet" :surprised: Besluten har varit alldeles för många och nu finns det inga idéer kvar :confused: tacksam på lite hjälp från detta underbara forum!

Kökat har IKEAS vita abstrakt luckor, svarta vitvaror,bänkskivan är svart, stänkskyddet av glas är målat svart och golvet är av oljad ek. Köksmöblemanget är av oljad ek och stolsitsarna i svart läder. Köket är inte så stort men har två fönster dessutom har köket öppnats upp mot hallen som har samma golv till ytterdörr där svart klinkers avslutar, i hallen finns även ett städskåp med Ikeas svarta rubrikdörrar.

Tanken är att vi ska måla väggarna men vill ha tips på möjliga kulörer. Vi är lite rädda att vita väggar gör att kök och hall blir alldeles för svart/vitt och om vi skulle välja en vit väggfärg...vilken skulle då passa till abstrakt? Grått kan möjligtvis vara en tanke men är livrädd för att det kan bli för kallt eller att det inte kommer att passa till helheten. Där har vi strandat och nu behöver vi lite input från er andra så att köksprojektet kan avslutas. ALLA tankar och idéer tas emot tacksamt :D
 
Hur ser väggarna ut? Är det "helväggar" vid matplatsen eller hur ser det ut?

Jag hade kanske spänt upp ngt läckert tyg på ram (eller ännu enklare med bara rundstav uppe o nere) så kan du lätt byta efter humör och årstid... Kanske ngt fräsch joseph frank som bryter av med färg o mönster eller vad du nu kan tänkas gilla....

Alternativet är kanske att göra en "svävande" vägg på väggen... lite svårt att förklara -men tänk att du sätter en rejäl board i valfri storlek efter vad som passar på "klackar" så den kommer ut lite från väggen för ljusspelets och designens skull... så tapetserar du bara den -Kan ju då lätt bre på med exklusiva tapeter och leka med mönster ganska vilt... tröttnar du är det bara att strippa av på skivan och göra om... tar knappt nån tid alls -om man fastnar o dreglar över stora medaljongtapeter med sammetstryck eller vad det nu kan vara så kanske ni inte tycker det är lika häftigt om 2 år eller så.... Med rätt ljussättning sen når du ett steg högre :-D

Kan ngt sådant funka kanske?
 
Intressant idé och blir säkert kanonbra och annorlunda på en hel vägg men likväl måste vi ha färg på resten. Det har gått troll i vårt färgval och risken jär att jag börjar tycka att gipsskivor är riktigt snyggt :eek:
 
Jag kan tänka mig att ni får rysningar av något skarpt -som turkos eller royalblå som brukar vara mycket snyggt mot träet... men ni kn ju välja en gråton som ni sa men en varmare nyans? Den behöver ju nödvändigtvis inte vara "kall"... Om du då kikar på dina gipsskivor o jämför med hmm,,,, borstat rostfritt eller liknande så ser du ju att skivorna är mycket mera beige i sin ton... Så det där med skivorna kanske inte är så jättedymt ;-) Färgmässigt då alltså....

Eler kör hårt vidare med vitt på väggarna ändå -om det inte är så mycket vägg -ni kan även göra en fondvägg av oljad ek, kan bli häftigt!! Om du tänker att antingen siter eken som en stor tavla som ni t.ex. fräser ur spår till hyllplan som då ser ut att "sväva" eftersom du inte ser några fästen till dem...

O bryt av med gardiner o accenter -dukar, tallriksunderlägg etc som du lätt kan variera...
 
Gud vad skönt att ni nästan är klara, kan förstå att idéerna börjar tryta... :)
Själv har jag knappt börjat på den helrenovering vi ska göra i vårt hus, så visst kan jag bidra med nån liten tanke medan jag har några kvar!
Jag är också mycket förtjust i vitt, svart och ek fast jag tror att det kan bli lite stelt som du säger.. Kolla in Beckers nya kollektion Zanzibar, en beigegrå variant som jag tror kan passa bra i ditt kök. Jag tror att det kan bli ett mildare uttryck, köket ska ju också vara ett vilsamt rum! Jag ska själv använda mig av denna färg i hallen, i samma syfte! På Beckers såg jag också att de har en lite grynig produkt man blandar i färgen, resultatet påminner lite om ofärgad puts, hur fräckt som helst! Vet förstås inte vad det hette, men jag kan kolla om du är intresserad!

http://www.beckers.se/#/inspiration/inomhus/nyheter/zanzibar/
(färgen är den längst upp till vänster i sovrumskategorin)

Lycka till!
 
Annedal skrev:
Gud vad skönt att ni nästan är klara, kan förstå att idéerna börjar tryta... :)
Själv har jag knappt börjat på den helrenovering vi ska göra i vårt hus, så visst kan jag bidra med nån liten tanke medan jag har några kvar!
Jag är också mycket förtjust i vitt, svart och ek fast jag tror att det kan bli lite stelt som du säger.. Kolla in Beckers nya kollektion Zanzibar, en beigegrå variant som jag tror kan passa bra i ditt kök. Jag tror att det kan bli ett mildare uttryck, köket ska ju också vara ett vilsamt rum! Jag ska själv använda mig av denna färg i hallen, i samma syfte! På Beckers såg jag också att de har en lite grynig produkt man blandar i färgen, resultatet påminner lite om ofärgad puts, hur fräckt som helst! Vet förstås inte vad det hette, men jag kan kolla om du är intresserad!

[länk]
(färgen är den längst upp till vänster i sovrumskategorin)

Lycka till!

På Internet ser färgen riktigt lovande ut, det kan mjuka upp det svart/vita. Vi ska skaffa ett färgprov så vi kan testa färgen mot resten. Är även intresserad av den "gryniga" produkten och om du utan besvär kan ta reda på vad den heter så är jag tacksam!

Vilken bra forum det här är, vi har haft otrolig nytta av olika idéer och genomtrevliga människor som tar sig tid att hjälpa andra . Lycka till med din renovering och spar lite på dina idéer så de räcker till din egen renovering :D
 
Hej igen ZOE!

Uppdrag ufört: http://www.beckers.se/#/produkter/I.../detail/889b0dbd-7140-4c1e-a852-b03ccf5b0fd0/

Du blandar alltså strukturmedlet i den färgen du väljer, jag tror att det kommer bli väldigt likt "riktig" puts om du väljer den färgen vi diskuterade igår! Kan vara en bra idé att testa färgen på en lite större yta, en färg uppfattas så mycket annorlunda på en vägg än på en liten färgkarta! Berätta sen om hur det blev, jag är nyfiken!

Fram med penseln, ha det gott :p
//C.
 
Tack Annedal för hjälpen, imorgon bär det iväg till färghandeln sen är det bara och sätta fart på "lilla gubben" ;)
 
Hej vi har målat vårat vardagsrum med den "gryniga" färgen och jag kan säga att väggen känns som sandpapper.
Vi har haft de i ca 2 år nu och är fortfarande jättenöjda. De blir som lite lyxigare än "bara" målat.
Vi har vita väggar och en gråbeige fondvägg fast med en vit kant runt hela fondväggen. Vit vägg med sandpapperskänsla är väl kanske inte att rekommendera, för stöter man i så blir de lätt mårken och inte så lätt att torka bort, men de e ju sååå snyggt.
Lycka till med köket

/Mama81
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.