Vi har byggt ut vårt hus med 3 sovrum, kök, ny entre, hall, ett badrum och ett wc och måste nästa vecka fixa tapeter till rummen.
Jag blir knäpp, det är ju jättesvårt med färger.
Vi kommer ha grå granitsten i entren
Björkparkett i sovrum och hall
Köket får eklaminat country style, där är inredningen i björk
Hela utbyggnaden har ryggåstak som är vitlaserat.

Snälla hjälp mig med lite förslag, kolla gärna min hemsida för att se planritningen.

http://babygarden.mine.nu/Foton.htm

Tack på förhand!
 
Ojojoj........ vad svårt att svara på :-/ ;) det beror ju alldeles på vad ni gillar för färger, stil osv.
Det skulle underlätta om du berättar vad ni tycker om för färger och tex. vad ni har för möbler osv.
Berätta mer så får du säkert fler svar.
Personligen så har jag gjort som så, då vi flyttade in i vårt nybyggda hus och inte varken kunde eller ville köpa nya möbler "rakt av", att jag valde neutrala väggfärger som passar till "lite av varje", vilket var precis vad vi hade med oss ;)

Själv gillar jag "vita" toner och med det menar jag inte bara kritvitt utan en riktigt stor palett med allt från det riktigt vita förbi "grädde", gråvitt, beigevitt osv. till nougat-café a´lait.
Med det som bas har jag kunnat kombinera alla våra gamla möbler med några nyinköp som tillsammans med "utbytbara färgklickar" i form av kuddar, hissgardiner, plädar, krukor, tavlor osv. gett en helhet som vi trivs med och som samtidigt inte är helt statisk utan ganska lätt kan varieras efter årstider, humör, trender eller bara allmänn ombyteslust ;)

I kök/hall har jag dessa "vita-natur" toner, i den ljusa delen av skalan, på all fast inredning och de "utbytbara" detaljerna konsekvent i blått(sommar) och rött (vinter/jul).
I vardagsrummet och i TV-rummet däremot har jag låtit några oljemålningar, bla. på mina barn styra färgskalan på det "utbytbara" vilket iof. var tacksamt då tavlorna innehåller nästan hela regnbågen av starka, klara nyanser, medan basen på "fast inredning" samt större möbler fortfarande är vit-natur om än, till större delen, i den mörkare delen av skalan (nougat/kaffe-latte).

På det sättet har jag färgsatt alla rum på bottenvåningen, basen densamma men ändå inte exakt lika och det "utbytbara" i lite olika färger/nyanser från rum till rum beroende på rummets funktion :)

MVH och Lycka till//Christina.

*EDIT* Hoppas ovanstående kan vara till någon hjälp och inspiration för dig så att du kan hitta din egen "röda" tråd.
 
Hej Christina!

Tack för ditt långa och beskrivande svar och faktum är att det är just de tonerna jag själv tycker om. Det har börjar snurra lite ideér nu om vad vi kan tänkas ha.
Ljusgrått i hallen som går i ton med graniten. Typ mandelfärgat i kök och hall, någon lite mörkare ton i vårt sovrum och sedan är det bara "barnsovrummen" kvar. Oscar ska få fondvägg av något slag och sedan 3 ljusa väggar.
Jag vill liksom du färgsätta i gardiner, möbler, kuddar osv så kan man förnya sig mellan årstiderna.

Tackar så jättemycket för dina ideér, det är skönt när man får snurr på sina tankar!

 
Vi har också haft / har fortfarande bekymmer med färgsättningen. Vi har resonerat som så att vi har en vit/beige/grå ton genomgående i hela nedervåningen, dvs hall, kök och vardagsrum. Det är Lady / jotuns vision som jag gillar. Sedan blir det en röd :surprised: fondvägg i köket och en cappuccinofondvägg i vardagsrummet. Har funderat på att ev pigga upp med några gröna ränder i hallen. Alltså, poängen är att ha samma grund och sedan komplettera väggarna. På övervåningen ligger alla sovrum + kontor och vardagsrum och där har vi knappt orkat tänka ännu.

/Karin
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.