Hej,
fick fantastiskt fin hjälp av er tidigare och tänkte kolla om någon kan råda mig även nu.

Fattar mig kort, så ställ gärna följdfrågor om något är oklart.
Har vunnit budgivningen på ett radhus och hade i dag vår besiktningsman på plats,
(Huset var tidigare besiktigat av säljarens besiktningsman).

Det fanns lite små anmärkningar som förra besiktningsmannen missat, men det uppkom en större anmärkning som jag tänkte kolla av med er.
1998 byggde nuvarande ägare ut med ett 15m2 uterum (isolerat). Uterummet är byggt på krypgrund, utan ventilationskanaler.
Besiktningsmannen ansåg att detta var att betrakta som riskkonstruktion och gick över rummet för att kolla avvikande lukt. Han hittade en svag lukt av jord längst in mot den gamla ytterväggen
/Han kröp runt på golvet och bände med en mejsel mellan vägg och golv, och bankade
sedan i golvet för att frigöra luften/lukten. Jag provade själv att sticka ner näsan i golvnivå och bankade på samma ställe.
Kände också av jordlukten. (Den kändes bara just där, och i golvnivån).

Besiktningsmannen förordade naturligtvis en fördjupad undersökning.
Antar att det innebär att man får bryta upp golvet?

Bör vi vara oroliga? Huset har väldigt få skavanker i övrigt, och uterummet har som sagt stått i 15 år. Räcker det att hålla koll på lukten ett tag framöver? Sätta in avfuktare, öppna ventilationskanal?

Tanken från vår sida är väl att skippa fördjupad undersökning och försöka få ner priset (och om lukten ökar, riva upp golvet och bygga om/göra rätt) (Vad kan det förresten kosta?)
Eller avstå från köp helt och hållet.

Många frågor! Bifogar en halvtaskig bild på uterummet, sett från insidan.

Stort tack på förhand!

/J
 
  • bild.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat av moderator:
Om det "bara" är i uterummet som det ev. är problem med, så vore det lite överdrivet att skippa köpet helt.

Jag tycker att planen att låta det vara och åtgärda senare om det blir värre låter bra.

OM det visar sig att golvkonstruktionen behöver rivas ut och göras om totalt, så borde man kunna klara sig med en kostnad på 1000 kr / kvm. Men 15 000 känns för billigt, så säg 25 000 före ROT. Skulle det visa sig att man måste sätta in en avfuktare också så blir det lite mer, men det känns som overkill för ett uterum.
 
Tack för ditt svar hempularen!
Det är väl åt det hållet våra tankar går också,
ev. borde man väl kanske förhandla bort 25 000:-
på köpesumman...

Vår största oro är väl att den lukt som fanns ligger
mot huvudbyggnaden & den ev. risken att något kan ha
gått snett där. Vet inte hur bekymrad man ska vara över det
så länge man håller koll på ev. luktförändringar?
 
Kan ni inte öppna upp utefrån och sätta in ventilation eller en liten utsugsfläkt från grunden?

Det är relativt vanligt att "jord" lukt uppstår när det är helt tätt.
 
Absolut, det är väl den åtgärd vi kommer att göra allra först, för att se om det avhjälper problemet.
Tack för din input, tar gärna emot alla tips och råd jag kan få!
 
Ökad ventilation kan förvärra problemen.
 
Som locke säger så kan det bli värre, iaf vår och sommar.
Hur hög är höjden där under?

En tanke är ju att sätta in en fuktmätare och en avfuktare. Sedan så tätt som möjligt.
Sedan öppnar du ett hål och sätter in en utsugsfläkt (badrumsfläkt).
Avfuktaren ser till att hålla ner fuktigheten, fläkten vädrar bort jordlukten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.