Hej.
Jag har problem i ett källar utrymme som inte blir varmt och element får ingen fart.
Blir mest varmt bara i början av elementet.

Jag har tittat på ventilen i dag och när jag öppnade ytteredeln läkte det lite vatten och trycker jag på det sprutar det en del. Är en gammal MMA termostat men har en AHA beskrivning på kopplingen och undrar vad det är jag har igentligen. Bifogar kort.

Har stängt av elementet och båda ledningarna blir kalla, den e på skarvad på huvudledningen, båda rören skarvade på ett rör var. Men efter dom är kalla och jag sätte rpå blir botten rörert varmt först inte övre röret, kan det vara så att det är felkopplat? I så fall finns det en koppling man kan sätta på och vända på flödet?
Bifogar bild med pil var det blir varmast först.

Tack för hjälpen!
 
  • En närbild på en gammal termostatventil öppnad, uppvisande tecken på läckage och möjlig kalkbildning inuti.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal radiatorkoppling med AHA-märkning och synliga vattenspår, vilket indikerar en läcka.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En närbild av en gammal MMA termostat med viss rost och slitage på ett element, där vattnet läcker vid justering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en gammal MMA termostatventil på ett element som läcker vatten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen äldre radiatorventil med synliga slitage och vattenläckage, indikerande potentiellt underhållsbehov.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en gammal termostatventil med läckande vatten, visar tecken på slitage och fukt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en gammal MMA termostatventil med synlig läckage och droppar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på gammal vit MMA termostatventil på ett element med synliga tecken på läckage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Radiator med termostat och rör, pil visar var det blir varmt först.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
F fpow skrev:
Hej.
Jag har problem i ett källar utrymme som inte blir varmt och element får ingen fart.
Blir mest varmt bara i början av elementet.

Jag har tittat på ventilen i dag och när jag öppnade ytteredeln läkte det lite vatten och trycker jag på det sprutar det en del. Är en gammal MMA termostat men har en AHA beskrivning på kopplingen och undrar vad det är jag har igentligen. Bifogar kort.

Har stängt av elementet och båda ledningarna blir kalla, den e på skarvad på huvudledningen, båda rören skarvade på ett rör var. Men efter dom är kalla och jag sätte rpå blir botten rörert varmt först inte övre röret, kan det vara så att det är felkopplat? I så fall finns det en koppling man kan sätta på och vända på flödet?
Bifogar bild med pil var det blir varmast först.

Tack för hjälpen!
Men blir det någon skillnad om du kör utan termostat?Tänk så här att om du ställer upp 10 radiatorer på rad så behöver radiatorn nr1 som ligger närmast värmepumpen minst värme för att det ska räcka till radiator nr 10 och oftast ställer man in det på returen för att det ska fördelas riktigt. Det är viktigt att när du sätter dit termostaten så ska man inte sätta för långt in så den blir stängd.
 
V växelventil skrev:
Men blir det någon skillnad om du kör utan termostat?Tänk så här att om du ställer upp 10 radiatorer på rad så behöver radiatorn nr1 som ligger närmast värmepumpen minst värme för att det ska räcka till radiator nr 10 och oftast ställer man in det på returen för att det ska fördelas riktigt. Det är viktigt att när du sätter dit termostaten så ska man inte sätta för långt in så den blir stängd.
Samma med öppen som utan termostat.
Ingen skillnad. Men kan testa ställa ner alla andra lite och se vad som händer. har bergvärme och vad jag förstår två rörs system. Då skall alla vara öppna max som jag har förstått det. men jag e lekman och nybörjare
 
F fpow skrev:
Samma med öppen som utan termostat.
Ingen skillnad. Men kan testa ställa ner alla andra lite och se vad som händer. har bergvärme och vad jag förstår två rörs system. Då skall alla vara öppna max som jag har förstått det. men jag e lekman och nybörjare
Den radiator som ligger närmast värmepumpen behöver minst värme så stryp den mest och den som ligger längst bort behöver mest värme så den ska strypas minst men sätt ett papper på väggen vid radiatorerna så du vet hur mycket eller hur många varv så du har koll på hur mycket du har strypt varje radiator.
 
  • Gilla
meanmrgreen
  • Laddar…
Ja, blir bottenröret varmt först så måste det ju vara felkopplat...
 
Dom där pinnarna brukar ju kärva, slå på den med en hammare lite lätt, eller byt hela den kopparfärgade delen.
 
V Vector skrev:
Ja, blir bottenröret varmt först så måste det ju vara felkopplat...
I så fall var det så när jag köppte huset. (Nyligen, skall ta upp det med säljaren)
 
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Dom där pinnarna brukar ju kärva, slå på den med en hammare lite lätt, eller byt hela den kopparfärgade delen.
Den verkar fungera
 
F fpow skrev:
I så fall var det så när jag köppte huset. (Nyligen, skall ta upp det med säljaren)
Finns det fler sätt att testa det på
 
V Vector skrev:
Ja, blir bottenröret varmt först så måste det ju vara felkopplat...
Ok, finns det fler sätt att testa det på.
 
Nja det är väl att om man kan följa rören å se vid anslutningspunkt vilka rör som är tillopp å retur eller varmare å kallare..
 
F fpow skrev:
Ok, finns det fler sätt att testa det på.
V Vector skrev:
Nja det är väl att om man kan följa rören å se vid anslutningspunkt vilka rör som är tillopp å retur eller varmare å kallare..
Rören går i betong bjälklaget kan itne se vilket som går var.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.