Halloj!

Det börjar suga lite i byggtarmen igen och ett projekt som ligger framför oss är att få till ett vettigt golv i den redskapsbod som står på tomten. Boden i sig är på knappt 10 m2 och känns ganska välbyggd, men av någon anledning har den ursprungliga byggaren valt att lägga sjöstensplattor direkt på marken som golv. Detta är ganska hopplöst av flera anledningar. Dels för att plattorna har satt sig lite olika vilket i princip omöjliggör att ställa saker stadigt samt att rulla grejer med hjul, dels för att golvet inte går att hålla rent och dels för att det är en mycket onödig tröskel innanför dörröppningen som försvårar att rulla in och ut gräsklippare och andra hjulförsedda prylar.

Jag får en känsla av att den som byggde boden ändå hade en tanke att lägga plankgolv eftersom det finns en ram av reglar längst ned som enkelt kan användas för att lägga tvärreglar samt för att fästa golvplank i ändarna. Så här ser det ut i ett av hörnen:

IMG_0125.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som ni ser ligger sjöstensplattorna väldigt illa och vi har aldrig känt att det är någon idé att ens sopa skräpet som samlats under många år.

Min tanke är att använda de mörka reglarna på bilden som förankring till tvärgående reglar och sedan lägga någon typ av golvplank för att få ett jämnt och hyfsat slätt golv. Jag har dock aldrig snickrat ett golv så nu vänder jag mig till den samlade kunskapen här på forumet för hjälp med tips och råd.

En lite snabb Sketchupritning:

Golv för bod.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Golvets mått är ca 3960 X 2485 mm och vi vill komma undan så billigt som möjligt. Detta är en mycket enkel bod som enbart är till för förvaring av trädgårdsredskap och dyl.

Frågorna jag har:


1. Är det lagom med 45 X 145-reglar? Kan det räcka med 45 X 95? De ska ju klara att spänna över nästan 2,5 meter.

2. Man kör väl med vanliga balkskor för 45-regel mot de befintliga reglarna? De som ser ut som U med utvikta vingar för spik/skruv.

3. Vilken typ av golvplank bör jag välja? Vi vill att det ska vara billigt och enkelt, men ändå stabilt.

4. Ska jag skruva eller spika reglarna respektive golvplankorna?

5. Bör vi låta sjöstensplattorna ligga kvar eller är det bättre att ta bort dem? Bodens väggar går inte ända ned till marken så det kommer blir fritt luftflöde under golvet om plattorna tas bort.

6. För att få till CC60 i största möjliga mån, har jag utgått från ytterväggarna och gått inåt. Detta gör att det blir tätare mellan reglarna i mitten eftersom avståndet mellan dem annars blivit för stort. Detta ser jag som en fördel eftersom dörröppningen är mitt på bodens långsida och det därför är där man rör sig mest. Alternativet hade varit att reglarna närmast kortsidorna hade varit närmare än CC60 från befintlig regel, men där känner jag inte att jag behöver den extra styrkan. Tänker jag rätt?

7. När jag väger in golvreglarna, ska jag utgå ifrån bodens regelram eller ska jag väga av med vattenpass? Jag har inte kollat hur i våg boden står, men eftersom den stått sen huset byggdes 1968 och jag kan se att marken rört sig så har jag en känsla av att boden kan ha satt sig en smula.

Tacksam för alla tips och råd jag kan få! :)

Mvh
Fred
 
Redigerat:
Jag är ingen expert, men skall göra något liknade inom kort, så det kan ju vara kul och se om jag är helt ute och cyklar. Du lär få korrekta svar av någon som verkligen vet/kan också :)

Så här hade jag gjort:

1. 45 x 145 reglar

2. Ja

3. Jag hade kört med tryckad furu 28 x 120 AB (för längre livslängd... det lär bli en hel del fukt undertill)

4. Skruva

5. Jag hade tagit bort dom och lagt dit en markduk + grus istället. Hade nog även försökt att få lite fall åt något håll (om det går) för att förhindra att vatten stannar under boden.

6. Så hade jag med gjort. Ett annat alternativ är ju att minska CC över hela ytan.

7. Lägg golvet med vattenpass.
 
Ser tort ut, jag skulle nog använda typ https://www.byggmax.se/golv/trägolv/massivt-trägolv/furugolv-25x160-p08925160
Som golv. Om du vill hålla ned höjden på golvet kan du använda klenare reglar och palla dom på mitten, plattorna du har blir då utmärkt underlag till just det. Använd vattenpass för att få det rakt. Skruva allt så går det fort, vill du spara nån krona kan du förstås spika golvet. Då får du nog spika från ovansidan men om du väljer ett spontat golv kan du skruva i sponten, fjädersidan.
 
Tack för svaren!

1. Check! Jag tyckte 45X90 kändes onödigt klent. Det skiljer ju inte många kronor per löpmeter, och man ska inte vara dumsnål! :p

2. Check!

3./5. Vad jag har sett under de snart tre år som vi ägt huset, är det mycket torrt där boden står. Av den anledningen tycker jag att det känns onödigt med tryckt virke, troligen kommer då golvet hålla bra mycket längre än resten av boden som ju snart är 50 år. Hela vår tomt sluttar lite, så det kommer aldrig bli något stående vatten i närheten av boden.

Det golv som du, leby, länkar till känns väl "lyxigt" för denna simpla byggnad. :D Jag har kikat mer på råspont, 20X95 eller 20X120, alternativt Byggmax Furugolv 15x112: https://www.byggmax.se/golv/trägolv/massivt-trägolv/furugolv-15x112-p08915112. Det sistnämnda känns dock lite tunt tycker jag.

Hur mycket golvet bygger uppåt är inte avgörande, det finns helt OK takhöjd så bygger golvet några cm gör det inget.

4. Jag behöver inte snåla på så sätt att jag väljer spik istället för skruv, om skruv är att föredra. Krävs syrafast skruv i så fall, eller klarar man sig med simplare skruvar?

6. Check!

7. Om vi då ponerar att boden inte ligger i våg så kommer golvplanken inte kunna vila mot den befintliga regelramen ifall jag väger av golvet med vattenpass. Det kommer alltså "flyga" i några av ändarna vilket ju inte känns så bra. Ska jag då kompensera för detta genom att dra fast reglar på insidan av befintliga reglar, och se till att de nya är i våg? Mao bygga en helt ny regelram på insidan av den gamla, eller finns det något enklare sätt?
 
leby skrev:
Ser tort ut, jag skulle nog använda typ [länk]
Som golv. Om du vill hålla ned höjden på golvet kan du använda klenare reglar och palla dom på mitten, plattorna du har blir då utmärkt underlag till just det. Använd vattenpass för att få det rakt. Skruva allt så går det fort, vill du spara nån krona kan du förstås spika golvet. Då får du nog spika från ovansidan men om du väljer ett spontat golv kan du skruva i sponten, fjädersidan.
Det där golvet har en lägre fuktkvot (9-11%) och är menat att ligga i rumstemperatur. Det finns även "stuggolv" hos seriösa återförsäljare som är mindre nedtorkat (~14-18%) och ämnat för kallställda byggnader. Dessutom är ett sånt betydligt förmånligare i pris.
 
Råspont blir nog svajigt. Angående fukthalten i byggnad golvet. Lägg det och tre veckor senare är fukthalt anpassad. Kanske finns billigare menade nog mest principen spontant och ca 25 tjockt..
 
Jag har råspont på 145x45 CC60 i min frigga och det funkar utmärkt.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Finndjävel skrev:
Det finns även "stuggolv" hos seriösa återförsäljare som är mindre nedtorkat (~14-18%) och ämnat för kallställda byggnader. Dessutom är ett sånt betydligt förmånligare i pris.
Det verkar intressant! Finns det något annat namn på det än "stuggolv"? Hittar inget sådant...

pelpet skrev:
Jag har råspont på 145x45 CC60 i min frigga och det funkar utmärkt.
Jag har aldrig sett råspont i 45 mm tjocklek...hittade inget när jag googlade heller. Var fick du tag i det pelpet?

Jag är nog mest sugen på råspont eftersom det ger ett rustikt uttryck, även om man lägger med hyvlade sidan upp. Jag tror att det skulle passa bodens stil bättre än de finare golvprodukterna. Om jag inte får tag i tjockare råspont än 22 mm tjocklek, hur mycket tätare behöver jag regla upp för att minimera svajigheten tror ni?
 
Om nu boden e "så pass" till åren kanske du kan snåla in på det mesta :)
Jag hade ändå gjort ett golv i våg på precis det sättet du skriver. Skulle nu golvet ge sig tidigare än önskat så e det bara att göra om det ju :)
 
Jag menade råspont ovanpå 145x45 reglar.
 
Precis Pear4Life...jag är under stram budget för detta. Sambon tycker det är högre prioritet att skaffa en ny matta till under soffan i vardagsrummet...för mig är det riktigt lågprioriterat, vi har ju en matta där redan. OK, den är lite fransig på delar av kanterna och den matchar inte soffan alls...men ändå, det är ju en matta. Boden saknar ju golv! :p

Bäst skulle vara om jag hittade gammalt spontat virke gratis, så det bara är lite reglar, balkskor och skruv som behöver köpas. (y)
 
pelpet skrev:
Jag menade råspont ovanpå 145x45 reglar.
Aha! Vet du vad du har för dimensioner på råsponten? Och du upplever inte att det sviktar eller?
 
28mm

Jag har 15mm i barnens lekstuga med samma cc-mått på reglarna och det är inte heller svajigt.
 
Tack för informationen pelpet! Då borde ju Byggmax 20 mm funka för min bod ändå. 28 mm vet jag inte om jag kan hitta till vettigt pris i närheten, varken Byggmax eller K-Rauta verkar ha det...:confused:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.