Vill helst göra en helt fribärande öppning på 6m men då har jag fått till svar att ja behöver en limträbalk på 115x495 och den skulle bygga för mycket nedåt så det går inte.. finns det någon annan lösning? Kommer göra en bardisk som är 238cm lång i början så går det att sätta en snygg pelare i den? Svart kök med grå bänkskiva kommer det att bli.
Renoveringsprojekt med trästöd och öppen golvkonstruktion i ett oavslutat rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja, om du sätter en pelare i änden av bardisken blir det helt andra laster, då kan du gå ner i dimension. Hur mycket vågar jag dock inte säga.
 
Jo det förstår jag men finns det någon pelare att sätta där som skulle se bra ut? Med tanke på att den blir synlig
 
Du kanske kan ge pelaren en funktion som gör att man inte tänker så mycket på den. Krokar att hänga koppar på? Små hyllor för kryddor? osv.
 
Du har inte möjlighet att fälla in balken i bjälklaget och på så sätt dölja den lite samtidigt som den kommer högre upp ?
 
Det är bara 25mm upp till takstolarna så det kan jag ju höja balken med men den skulle ändå bygga ner för mycket. Kollade på stolparna i länken och det kanske skulle bli snyggt ändå.
 
Beroende på takstolarna kan du kapa dessa och fästa dem med balkskor i den nya limträbalken, då kommer den längre upp.
 
Redigerat:
Eller så har man balken ovan takstolarna och hänger dessa i balken istället.
 
Att ha den ovanpå takstolarna lät ju som ett rätt bra alternativ! Har den fortfarande samma bärkraft ovanför som om den skulle ligga under? Eller blir det en annan dimension då?
 
Har en liknande lösning i hallen. Vi har en rund vitlackad stålstolpe ca 70mm i diameter. Jag har min helt fristående men att placera den vid änden av bardisken och i lämplig färh kommer nog att bli ganska diskret och ur vägen.

Det var en tidigare ägare som rev väggen så var den är köpt vet jag ej.
 
Jag har aldrig gjort det själv men sett att folk gjort det.

Skulle anta att det har ungefär samma bärighet.
 
En bardisk med inbyggd pelare (så att bänkskivan går runt pelaren) kan bli hur fin tom helst. Själva pelaren kan ju vara ett enkelt fyrkantigt stålrör och sp kan man trä på ett yttre rör i krom, mässing, vitmålat eller vad som helst. Bygg in en ölkran också.
 
Är inte helt ovanlig i äldre hus med ovanliggande bärande balk.
Vi har det i vår gamla skånelänga.
Samma bärighet som om den är under. I vårt fall sitter takbjälkar och den ovanliggande balken ihop med stora grova smidda vagnsbultar, typ M20-25 ca. Men då är ju våra bjälkar 5" breda förstås. Men det finns ju naturligtvis moderna lämpliga långa och grova skruvar att köpa.

Som alternativ till grov limträbalk på ovansidan/vinden kan du bygga en takstol och hänga bjälklaget i.

Vet att det finns trådar här på forumet där båda metoderna förekommit.
 
Vilket läge för en Pole Dancing-stång :D ;)

Stolpens design beror ju mycket på designen i resten av köket.

En torraka.
En massiv fyrskäring.
Stålrör, målat eller lackat eller nåt, med div tillbehör påsvetsade.

Några reglar som kläs in i nåt lämpligt.

Jag föreslår en rejäl ihålig stolpe där du bygger in stereo, mysbelysning och öltapp.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.