Jag har en hel trädgård att göra i ordning till våren......hjälp...
Behöver hjälp.
Vi har ett nybyggt timmerhus,och vill då att trädgården ska gå lite i skogstema.
Vi har skog och hagar runt om huset.
Och jag tror att jag vill ha en mysig trädgård.
Behöver hjälp med lämpliga träd,buskar mm.
Hoppas att nån får massa ideer,själv står det stilla.

Tack på förhand /Desperat trädgårdstomte
 
Hemmakatten
Den första, och viktigaste frågan, är VAR? bor du. Dvs. i vilken växtzon. Vet du också vilken jord du har, sur eller alkalist? Om inte, berätta vad som växer vilt i trädgården nu, träd,buskar, markväxter.
 
Jag tycker frågan är alltför stor för att ge dig enkelt svar. Det är så väldigt mycket som spelar in - som Hemmakatten skriver tex växtzon och marken. Skogstomt eller villatomt? Grannar att ta hänsyn till/insynsskydd? Uteplatser/lekplats/sandlåda/ entré/ biluppställningsplats? Väderstreck?

Nej, innan du börjar tänka på växter är det viktigare att tänka på vilken struktur du vill ha och vad du skall använda trädgården till och hur mycket arbete du vill lägga ner på trädgårdsskötsel.

Och jag tror att jag vill ha en mysig trädgård.
Börja med att låna hem ett par trädgårdsböcker från biblioteket. Det finns många böcker som ger olika alternativ och idéer när det gäller strukturer.

Nu vet jag ju av egen erfarenhet att plånboken inte är så tjock när man flyttat in i nybygge :cool: men på sikt är det faktiskt mest ekonomiskt att anlita en designer som hjälper till med just strukturen - för en enkel skiss blir det inte så dyrt och man sparar vansinnigt många felinvesteringar.

Annars tycker jag att du ska simma lugnt och satsa på att gräslägga så mycket som möjligt till en början och avvakta åtminstone en säsong innan du börjar någon större anläggning och växtinköp. Du kommer efterhand underfund med var du vill ha uteplatsen - och en solig hörna där du i framtiden vill ha din egen vrå ... var du märker du vill ha solskugga och var du vill ha buskage ... en lämplig plats för solrabatt och kanske annan plats för skugga och skuggväxter. Träd? Kanske häck - runt hela trädgården eller bara partiellt? Att fylla även en liten trädgård med växter är dyrt och ännu dyrare blir det med felköp. Trampa runt i den blivande trädgården och tänk efter var gångar är lämpligast - hur familjen naturligt förflyttar sig runt om på tomten.

Jag vill inte låta negativ men jag har haft många trädgårdar och nu sitter jag i ett nybygge med bara sten och sand + 4 lass jord ... som idiotiskt nog lagts på fel ställe :mad: - och jag som planerar så väl :D . Trots mitt stora intresse köpte jag inte någon växt förra året ... inte den minsta lilla buske ensingång :) . Det är så tråkigt att ångra sig sedan! Ett litet tips är att köpa ett antal jättestora svarta plastbyttor på byggmarknaden (såna där som man blandar cement i) och borra 10-20 3cm-hål i botten (dessa byttor är billigare och kraftigare än de som är avsedda för plantering) och fylla med jord. Har du en volym på ca 80-100 liter rymmer dessa även buskar. Vårda dem och flytta runt dem den första säsongen och tänk till! Plantera till hösten eller - ännu bättre - vänta till nästa år. När det gäller häckplantor sparar man många slantar på att köpa riktigt små häckplantor och odla dem i svarta plastpåsar en sommarsäsong innan man planterar dem på plats till hösten. Med god omvårdnad, vattning och gödning blir rotsystemet kraftigt och till hösten kan du räkna med att du sparat 30-40 kr/planta om du väljer de vanliga och billiga sorterna.

Att frossa i trädgårdsböcker och inrikta dig på vad du själv tycker om är mycket bättre råd än att få råd om växtval från oss som inte kan din tomt! Men jag önskar dig ändå lycka till - jag vet att detta inte är lätt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.