Hur ska jag gå vidare. är detta rätt ser lite konstigt ut. Detta är ett uttag till en taklampa som är flyttad och jag skulle vilja kunna koppla in ett strömuttag också. Det är inte inkopplat. Huset är byggt 1967. Det finns en röd och svart kabel inne i dosan.
 
  • Elmätare och säkringsdosa i skåp med isolering, sladdar och rörinstallationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elanslutning med färgkodade kablar och sammanfogningar inne i vägg, genom rör, närbild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J Jan Larsson8 skrev:
Hur ska jag gå vidare. är detta rätt ser lite konstigt ut.
Inget konstigt med det, är för att tända en lampa, och nu vill du få ett uttag extra. Först eftersom du ställer en fråga, så är det tveksamt med dina kunskaper för EL ( ingen pekpinne nu ) Det är även en installation av äldre typ, många år sen det gjordes och då kunde det bli lite av olika färger på allt. Så ingen garanti att just den färgen är rätt ledning från eller till något. Sen är det inte rätt som det är på fotona, syns tydligt på foto 2, det är både blå och brun ihop i med en gul, om den är gul och inte gulgrön går inte att se. samt någon kabel på tvären
Så för att få till det bra och få felaktigheterna åtgärdade bör/ska du ta in en elektriker som vet vad hen gör och kan.
 
  • Gilla
Klass0n
  • Laddar…
Tack för svaretJag tyckte det va konstigt så det får bli en elektriker. Det är en blå o brun och två gula trådar ihop ej gul grön. tack
 
El-koppling i dosa; kablar, skarvhylsa, text "Vad tusan är detta för koppling?". Oordnat, säkerhet bör granskas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
Ja det kan man fråga sig, inget som kan utrönas med en bild, utan att se vart kabeln tar vägen och hur det är kopplat i andra änden, samt vad den är för. Luktar hempul på den högre nivån. Så därav mitt svar tidigare
 
Har man kablar i många färger så ska man såklart använda alla...
 
  • Gilla
Klass0n
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.