Jag har två pellets skruvar och ett litet mellanförråd mellan skruvarna.

Första skruven ska mata fram pellets till ett litet förråd bara några liter pellets där. Sen andra skriven känner av med hjälp av brännaren när sen ska mata fram. Så sista skruven sköter sig själv alltså .

Men första skruven behöver en kapacitetgivare? som startar när pelletsen börjar minska. Och helst någon extra säkerhet tex någon givare som sitter längst upp och bryter strömmen om kapacitet givaren inte skulle funka. Det e ju inte värre än att jag får pellets på golvet men ändå. Finns det någon smidig lösning så e det välkommet också.

Skruven går på 220v och kapacitetgivarna 12v?

Hur drar man detta och tips på billig givare.
Finns färdiga kitt men de kostar 1700kr vilket jag tycker e mycket.

Pelletsskruvmontering i garage med mellanförråd och elektrisk utrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Till givaren behöver du väl även ett relä, och bara givarna kostar från ca 1000:- och uppåt så 1700:- för ett helt kitt är knappast nått överpris.
 
Jag har sökt en del och många har byggt så jag tänker men de säger inte hur man kopplar allt. Vissa har köpt givare för någon hundring på ebay och tradera mm. Så trodde inte de va så dyra
 
Går det justera hastigheten på någon av skruvarna? Jag hade försökt få dem att gå lika fort, och sedan låtit dem gå samtidigt. Kanske behöver ett större mellanlager för att få det att funka.
 
jonaslatt skrev:
Jag har sökt en del och många har byggt så jag tänker men de säger inte hur man kopplar allt. Vissa har köpt givare för någon hundring på ebay och tradera mm. Så trodde inte de va så dyra
De behöver inte vara så dyra, på ebay och liknande kan du säkert hitta både givare och de reläer du behöver billigt. Och om du har några känningar inom industriell el kan du säkert skaffa till vettigt pris här också.

Det är en enkel koppling där du kan klara dig med en givare och ett tidrelä. Sträva efter att allt går på 230 V så slipper du onödiga nätdon för andra spänningar.
 
Jag hängde en påse i båda skruvarna men skruven som går till brännaren är snabbare. Eller matar mer. Verkar inte gå höja fart på dessa heller annars kunde man bara höjt hastighet på den första som matar till mellanförrådet.

Vad är det för relä jag söker? Varför tidrelä?
Skulle något sånt här funka?

Men hur kopplar man så den bryter när givaren känner av föremål.

Skärmbild från eBay visar en närhetssensor med metalliskt utseende och anslutningskabel, tänkt för användning i automatiseringssammanhang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tidrelä förstår jag inte. Något sånt?


Elektroniskt tidsfördröjningsrelä med inställningar och anslutningar markerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Den typen givare går bra men du bör nog sikta på en storlek M30 som har lite större känselavstånd så den reagerar bättre på material som pellets. Och du behöver en kontaktor eller relä som styrs av givaren den är NC på utgången så det ligger rätt för att dra relä och köra skruven när det inte finns material vid givaren.

Tidrelä är bra så att det bara kan köra en maxtid per gång givaren ger signal. Dels ger det skydd mot överfyllning dels lite hysteres så att du kan ställa hur mycket det fyller efter givaren blir påverkad, risken är annars att det startar-stoppar hela tiden när givaren påverkas. Det borde finnas många vettiga tidreläer också på ebay, dvs lite mer klass än det du visade.
 
Ingen som kan tipsa om billigare modeller. Så jag ser vad som behövs?
 
Givaren var ju riktigt billig du bör bara hitta en M30 istället för den M18 du visade. Och om du sätter två givare på olika nivå behöver du inte tidrelä för en vettig funktion då räcker det med vanliga reläer som givarna driver.

Du måste ha en egen uppfattning om vad och hur du ska göra detta tycker jag, sen kan du få hjälp här om någon detalj eller lösning.
 
Funkar det med kapacitiv givare på torrt trä?
I min brännare sitter det en IR lysdiod och fototransistor i mellanlagret som startar ett tidrelä.

Protte
 
Jaså se där. Vad kostade det att bygga ihop det där?
 
Givare av den typen funkar bra på trä oberoende hur torrt är det tillräcklig skillnad mot luft. TS kan ju söka andra givare och fotoceller är ju vanliga på pelletsanläggningar också, eller ultrajudsgivare. Fotocell med tidfunktionen inbyggd vore ju smidigt att använda direkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.