T
Jag ska dra el till attefallshuset. Tanken var att jag ska köpa flexslang med tråd i och förbereda med all dragning inför att elektrikern kommer och kopplar in allt.

Tyvärr har elektrikern insjuknat i covid så jag vill inte störa honom med att fråga hur allt ska dras.

Vill gärna komma igång nu i helgen så jag undrar om någon kan ge råd hur jag ska dra allt?

Jag vet tex inte om jag ska ha en separat kabel till varje eluttag eller om jag kan dra el kabel till alla och skarva mellan dosorna. Hur strömbrytarna ska dras till spottarna osv.

Någon som orkar förklara hur jag ska göra?

Bifogar bild på hur jag tänkte. Var elcentralen är placerad, antal uttag m.m.

Jag har tre strömbrytare enligt bild nedan. De ska styra spottarna i resp rum. Den i wc ska styra spottarna och lyset till badrumsspegeln separat.

Plan över attefallshus med markeringar för elcentral, eluttag och strömbrytare i olika färger och anslutningsvägar för belysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Man kan göra på flera olika sätt, här är ett alternativ:

En enfasgrupp till varje rum.

WC: inkommande matning till kopplingsdosa utanför WC, tex ovanför strömbrytaren (fast på utsidan), slang kopplingsdosa-strömbrytare, slang kopplingsdosa-spottar, slang kopplingsdosa-uttag & slang kopplingsdosa-badrumsskåp.

rum1: inkommande matning till kopplingsdosa ovanför strömbrytaren, slang från strömbrytaren till uttaget under, slang kopplingsdosa-uttag, sy uttag-uttag & slang kopplingsdosa-spottar.

rum2: likt rum1


Detta är som sagt ett av flera alternativ.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
T
Tack för svaret. Är inte helt med dock :oops:.

Om vi utgår från elcentralen, hur många flexrör drar jag därifrån och till vilka ställen? Vilka får separata flexrör och vilka skarvar man vidare?
 
Jag tycker du ska vänta en vecka tills din elektriker har frisknat till så att ni kan prata om vad du vill ha gjort. Det är oftast lite svårt att komma och koppla det som någon "amatör" dragit då det finns så många olika vägar att gå samt en mängd fallgröper och "tänket" varierar mycket från person till person. Dessutom är det få elektriker som vill komma i efterhand och koppla om han inte från början fått vara med och styrt.
 
  • Gilla
P D Svensson och 2 till
  • Laddar…
T Ejmelie skrev:
Tack för svaret. Är inte helt med dock :oops:.

Om vi utgår från elcentralen, hur många flexrör drar jag därifrån och till vilka ställen? Vilka får separata flexrör och vilka skarvar man vidare?
Enligt Demmpas alt. 3st från centralen.
En till varje rum, till kopplingsdosa ovanför strömbrytare tex.
Ska du ha 230V spottar?
 
Lyssna på @elmont eller ring upp den covidsjuka elektrikern och fråga om han tycker att det är ok att du börjar dra eftersom du inte FÅR dra själv. Problemet som kan uppstå är att du drar fel och eldragningen blir dubbelt så de dyr
 
  • Gilla
P D Svensson
  • Laddar…
T
FredrikR FredrikR skrev:
Enligt Demmpas alt. 3st från centralen.
En till varje rum, till kopplingsdosa ovanför strömbrytare tex.
Ska du ha 230V spottar?
Ja det är 230V spottar jag har.
 
T
Demmpa Demmpa skrev:
Man kan göra på flera olika sätt, här är ett alternativ:

En enfasgrupp till varje rum.

WC: inkommande matning till kopplingsdosa utanför WC, tex ovanför strömbrytaren (fast på utsidan), slang kopplingsdosa-strömbrytare, slang kopplingsdosa-spottar, slang kopplingsdosa-uttag & slang kopplingsdosa-badrumsskåp.

rum1: inkommande matning till kopplingsdosa ovanför strömbrytaren, slang från strömbrytaren till uttaget under, slang kopplingsdosa-uttag, sy uttag-uttag & slang kopplingsdosa-spottar.

rum2: likt rum1


Detta är som sagt ett av flera alternativ.
Nu har jag läst ditt svar mer noggrant och känner att jag är med i matchen.
När du skriver kopplingsdosa som förslagsvis ska sitta ovanför brytarna. Är det en vanligt apparatdosa som man sätter ca 20 cm under takhöjd i väggen?
 
Nej, kopplingsdosor är lite större.

Det finns i princip 4 "grundtyper" av dosor.

Apparatdosan, kopplingsdosan (som alltaå är lite större), takdosa som har samma diameter som kopplingsdosan, men har lite annan konfiguration av stosar, och (tror jag) kraftigare infästning, den skall tåla 15 kg armatur. Och spisdosan ,som också är som en kopplingsdosa, men brukar vara lite kraftigare och har fler 20mm stosar, eftersom 5 2,5 kvmm trådar inte går att få igenom ett 16mm rör.
 
  • Gilla
Tovin
  • Laddar…
T
Behöver man någon kopplingsdosa eller takdosa i taket om man väljer spottar?
 
T Ejmelie skrev:
Behöver man någon kopplingsdosa eller takdosa i taket om man väljer spottar?
Nej, skulle jag påstå.
Du kan gå från central till kopplingsdosa på vägg och vidare till vägguttag och strömbrytare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.