Hej!

Har ett utrymme under trappen som jag har fräschat upp i samband när vi lade nytt golv och nu är jag på gång att tillverka en enkel dörr så att jag kan stänga in till detta utrymme under trappen. Mitt problem är väl inte direkt själva tillverkningen av dörren utan snarare tips och ideér om hur den ska se ut. Se bild nedan:

Kanske blir lite tråkigt om den är helt vit? Mottager gärna ideér om hur den skulle kunna se ut. Ett krav jag har är att jag ska ha någon form av ventilationsgaller eller annan lösning som gör att luft kan komma in och ut ur detta utrymme.

Tacksam för tips.
 
  • utrapp.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur ser resten av dörrarna i huset ut?

Annars kanske en lite utflippad dörr som ser ut som en hissdörr, eller en maskinrumsdörr?
 
  • Gilla
Erik Salhammar
  • Laddar…
Hiss dörren var lysande !
 
Ja, min granne har gjort så på dörren till en liten toalett på sin övervåning och det är faktiskt rätt kul :)
 
OK, det här är allt annat än en "liten enkel dörr" men medge att den är läcker:
Gary Katz Online

Hade jag en lagom liten skrubb och mycket mer tid hade jag definitivt försökt göra en sån!
 
I
Varför inte göra det lite roligt för en gångs skull när tillfälle bjuds? (Dörrar är för det mesta sidohängda och skjutdörrar horisontallöpande. Här ska vi vända skjutdörren 90 grader i värsta kreationen som slår Kirschsteigers kreativitet med åtskilliga hästlängder :D)

Sätt ett par U-formade gardinskenor lodrät på insidan, cirka 50 mm från kanterna. Köp ett par dussin tillhörande löpare. Sy sen ett 'dörrblad' i något kraftigt och mönstrat tyg med två vertikala rader hål cc 10 cm max längs kanterna med mässingsöljetter i hålen. Hålen ska var cirka 50 mm in från kanterna. Det ska ha korta snörstumpar p.b.s mittför hålen som du trär genom löparna och 'sträcker upp' tyget horsiontellt. Fäst det upptill och dra en snygg lina genom hålen omväxlande ut och in och fäst dem kring en rundstång i överkanten så att du kan veva upp dem med en liten motor och tillhörande fjärrkontroll. Tryck på knappen och tyget veckar sig när linorna dras upp. För att få ner dörrbladet får du i nerkanten sy en kanal som du kan lägga ett tyngre plattjärn i. Lämplig dimension 8x30.

Luft ut och in behöver du inte tänka på. Det blir inte tätt runt kanterna.
__________________
Byggaren
 
FemTummar skrev:
OK, det här är allt annat än en "liten enkel dörr" men medge att den är läcker:
Gary Katz Online

Hade jag en lagom liten skrubb och mycket mer tid hade jag definitivt försökt göra en sån!
Hade jag den där verkstaden och de där verktygen skulle jag ta ledigt från jobbet och bygga saker hela dagarna :)
 
Hehe.. Tackar för tipsen men vi kanske hade tänkt något lite mer "normalt" :)

Vi har Dooria ekdörrar i resten av huset. Mycket i huset går faktiskt i ek och vitt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.