Hej!
Ska byta ut mina dubbeltrapp samt dom enkla brytarna, men dom förstår jag mig på men inte dubbeltrappen riktigt, har ritat upp hurdant dom är kopplade men eftersom det är gamla brytare från 80tal antar jag så finns inga märken på dubbeltrappen.
Dom som är tejpade* bör gå till enkelbrytarna (misstänker jag).

- Båda dubbeltrapparna går till yttebelysning och varsin enkelbrytare.

Vore tacksam för hjälp.
Om det behövs bilder på alla brytarna så kan jag ta kort med.

Jonas
 
  • Ritad planlösning av rum, möbler markerade, text på svenska, anteckningar, rutsystem, handskrivet, skissform.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Thomas M
  • Laddar…
Edit: la till dubbeltrappen jag ska använda.

Hittar inte edit knappen på det övre jag skrev.
 
  • Grön strömbrytare eller kontaktor med tekniska symboler och märkningar, monterad på metallfäste.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det allra enklaste är att du tar reda på hur dina gamla strömbrytare fungerar, dvs vilken skruv som är IN och vilka två skruvar som den växlar mellan. Det kan göra göra genom att ohmmäta med en multimeter om det är oklart med märkningen. Även gamla strömbrytare var dock märkta, IN är märkt med ett P eller med kopparfärg.

När du väl tagit reda på det så kan du enkelt flytta över trådarna till dina nya strömbrytare. Du behöver inte ta reda på mer.

Men om du vill förstå hur en trappkoppling fungerar tror jag det är enklare ifall du utgår ifrån hur en trappkoppling ska utföras med dina nya strömbrytare. Denna bild visar traditionell trappkoppling. Det finns även en variant som kallas sparkoppling. Försök inte förstå färger och tejp, det leder bara till problem. För att reda ut kretslösningen måste du titta i angränsande dosor etc till dess att du får en komplett bild av hur det är kopplat, vilken ledare som är fas, vilka som är tändtrådar och mellantrådar etc.

Elritning för trappkoppling, två strömställare och en lampa, teknisk illustration, elektriskt schema.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det allra enklaste är att du tar reda på hur dina gamla strömbrytare fungerar, dvs vilken skruv som är IN och vilka två skruvar som den växlar mellan. Det kan göra göra genom att ohmmäta med en multimeter om det är oklart med märkningen. Även gamla strömbrytare var dock märkta, IN är märkt med ett P eller med kopparfärg.

När du väl tagit reda på det så kan du enkelt flytta över trådarna till dina nya strömbrytare. Du behöver inte ta reda på mer.

Men om du vill förstå hur en trappkoppling fungerar tror jag det är enklare ifall du utgår ifrån hur en trappkoppling ska utföras med dina nya strömbrytare. Denna bild visar traditionell trappkoppling. Det finns även en variant som kallas sparkoppling. Försök inte förstå färger och tejp, det leder bara till problem. För att reda ut kretslösningen måste du titta i angränsande dosor etc till dess att du får en komplett bild av hur det är kopplat, vilken ledare som är fas, vilka som är tändtrådar och mellantrådar etc.

[bild]
Tack för svar!
Jag har semester och kommer får inte tag på en multimeteter från jobbet/vänner nu och får långt för att köpa så därför jag även testar med att skriva o fråga här ifall med erfarenhet har bra koll och kan komma med lätta svar :) har även kollat upp hur dubbeltrapp fungerar med hjälp av liknande bild fast från kjell.com. jag förstår typ, fast i mitt huvud blir de rätt rörigt när jag försökt rita upp det.
Men får avvakta tills jag får tag på multimetern eller elektriker(kompis) som kan hjälpa mig. Tack för svar :)
 
Om du kan fota dina gamla strömbrytare så kanske forumet kan lista ut vilka terminaler som är vad.
 
Här är en bild på den i groventren.
 
  • Öppen elektrisk vägguttag, osäker, oavslutad installation, exponerade ledningar och skruvar, behov av elektriker.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
De bruna trådarna är troligen mellantrådar, de två som är ihoptejpade tillhör ena kretsen de andra två den andra kretsen.
Den vita och den svarta trådarna är troligen var sin tändtråd i var sin krets.

Tejpade bruna på var sin "pil ut 1", de andra två bruna på var sin "pil ut 2".
Den svarta på "pil in 1" den vita på "pil in 2", eventuellt byta plats på vit & svart.

Ovan är arbetshypotes.
 
M Meizter skrev:
Hittar inte edit knappen på det övre jag skrev.
Man har bara en timme på sig att redigera/ta bort inlägg, efter en timme försvinner redigera- & radera-knapparna.
 
Demmpa Demmpa skrev:
De bruna trådarna är troligen mellantrådar, de två som är ihoptejpade tillhör ena kretsen de andra två den andra kretsen.
Den vita och den svarta trådarna är troligen var sin tändtråd i var sin krets.

Tejpade bruna på var sin "pil ut 1", de andra två bruna på var sin "pil ut 2".
Den svarta på "pil in 1" den vita på "pil in 2", eventuellt byta plats på vit & svart.

Ovan är arbetshypotes.
Tack! Va lite inne på samma och att dom tejpade va en krets misstänkte jag med.
Ska testa :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.