L
Hej!

I samband med totalrenovering tänkte jag installera frånluftsventilation via takfläkt. Bef. är självdrag. FTX är för dyrt och krångligt i detta läget tyvärr. Imkanalen blir separat 125a med takhuv men allmänventilationen skulle jag behöva lite hjälp med.

Tanken är att köra 100 mm i wc och även klädkammaren rakt ovanför på plan 2. Detta går sedan i bjälklaget och upp på vinden. Här kopplats på ett t-rör, där 125-kanalen ansluts från badrummet på plan 2. Från tredje änden på t-röret tänkte jag koppla på en övergång 160 till vertikal ljuddämpare och sedan vidare till takfläkten (System Air TFSR EC-160). Kan detta funka? Avstånd från änden till undersida råspont är ca 1000 mm.

Går tyvärr inte undvika vissa 90-böjar och rören ska såklart isoleras på vinden. Spelar det någon roll att fläkten kommer sitta strax ovanför "brytet" på mansardtaket?

Mvh Erik

Ventilationsrör i bjälklag med isolering och träreglar som en del av en renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ventilationsrör i metall som är monterade mellan träbjälkar i ett tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ventilationsrör på vinden med 90-graders böj och t-rör inför frånluftsventilationinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ventilationsrör på vind för frånluftsventilation med synliga 90-graders böjar och isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.