Jag skall bygga ett fritidshus med start i sommar och projekterar materialåtgång/logistik osv.

Eftersom tomten ligger på en fjällsluttning så lutar marken en del och har därför bestämt mig för ett souterränghus där källaren blir ett oinrett, oisolerat förvaringsutrymme/skotergarage med grusgolv.
Tid och budget är begränsad så enkla lösningar eftersträvas, tanken är att gjuta en sula där källaren sedan muras med leca, ingen gjuten platta alltså. Källarväggen blir 2,2 meter hög och stugans yttermått 10x7 meter med en hjärtvägg i mitten, totalt 44 meter sula som skall gjutas. (10+10+10+7+7)

Hur bör jag dimensionera och armera denna sula? Marken grävs ut och fylls på med singel/makadam som paddas och dräneras.
Lecablocken är 25 cm breda.
Kan en lagom sula vara 40 cm bred, 19 cm tjock (2 st hopslagna 95mm brädor av formvirke) och armerad med 3x12 mm längsgående armeringsjärn stående på distanser? Eller blir detta för klent eller rentav överdimensionerat?
Bör man armera på annat sätt för att få sulan starkare?

Betongen skall blandas på plats med en eller två blandare så ju mindre betong jag slipper blanda desto bättre, redan med denna dimension blir det 3,5 kubik att blanda.
Betongbil är inget alternativ då byggplatsen är tämligen avlägsen.


armering.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Öst med källare.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Stön. Snart 100 visningar och inte en enda amatörbyggare som tyckt till. Känns som som uppslutningen hade varit större om jag lagt tråden på Flashback istället.
 
Har dålig koll på hållbarhet men jag skulle i alla fall lägga dubbla rader med järn på höjden och kanske dra ner tjockleken på sulan till 15 cm håll in järnen 5 cm från botten och 5 cm mellan dom.
 
40/20 är ett bra mått på sulan. Jag håller just själv på med utbyggnad källare och kom fram till att det blir bra. Du lär ju sätta grundmuren mitt i sulan så 3 "låga" armeringsjärn blir bra. Kostar dock inte mycket att skicka dit några överkant också.

Vet inte vart armeringsnojjan har kommit ifrån på senare år. Min kåk från -52 har typ najtråd i sulan som armering. På den står det en murad grundmur. Sen ett 30 cm betongbjälklag på det, plus lättbetongväggar.
Sulan ser ut som ny utan sprickor mm.
 
Jag kan inget om dimensionering men jobbar som snickare/betongare. Jag skulle absolut inte ta mindre än 4+4 längsgående 16mm järn med byglar av 8mm järn cc 400. Sen skulle jag öka dimensionen på sulan till 500*300. Låter kanske häftigt med allt detta men om man inte tar in en grundkonstruktör som gör riktiga beräkningar så måste man överdimensionera.Man har nästan bara ett försök när man jobbar med betong. Måste man göra försök 2 kostar det nå djävulskt😈
 
Redigerat:
Sulan är ju bara en förbättring av marken så gör markjobbet riktigt så kan du köra klenare sula.
 
byggolle skrev:
Jag kan inget om dimensionering men jobbar som snickare/betongare. Jag skulle absolut inte ta mindre än 4+4 längsgående 16mm järn med byglar av 8mm järn cc 400. Sen skulle jag öka dimensionen på sulan till 500*300. Låter kanske häftigt med allt detta men om man inte tar in en grundkonstruktör som gör riktiga beräkningar så måste man överdimensionera.Man har nästan bara ett försök när man jobbar med betong. Måste man göra försök 2 kostar det nå djävulskt😈
Äntligen lite fart i tråden!

Grunden är väldigt viktig, men det du beskriver är ju riktig monstersula värdig för ett fyravåningshus. Mängden betong ökar till hela 6,6 kubik.
 
Det bästa är om du kontaktar en konstruktör för hela bygget då kan du även få ordentliga ritningar på allt. Hur avsides ligger stugan egentligen? det brukar gå att få betonglevererat riktigt långa sträckor. En standard roterbil rymmer 7,5 kubik så det lär ju förmodligen räcka med en bil.
 
Standardsula för en villa ser ut som byggolle beskriver, möjligen brukar man ha 12mm längsgående i stället för 16mm.
 
  • Gilla
byggolle
  • Laddar…
Lite uppföljning; har pratat med diverse sakkunniga och vi är överens om att dimensionen 40x22 cm blir lämplig med 4 st 12 mm längsgående armeringsjärn, 2 i botten på armeringsdistanser och två i toppen hängandes på hemmagjorda villabyglar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.