Hej,
Jag slänger ut en tråd här och hoppas på att jag kan få någon hjälp. Fallet är såhär, för cirka 9 månader sedan sålde min mormor och morfar sitt hus och köpte en lägenhet centralt istället.

Tomten köpte de för cirka 50 000:- för kanske 60 år sedan. De byggde därefter ett bostadshus -1999, källare, entreplan & övervåning på cirka 120+60kvm, en gäststuga -2001 på cirka 45kvm, och deras gamla sommarstuga på kanske 2kvm någon gång under -60 talet skulle jag tro.
2010/2011 så installerade de vatten & avlopp 96000:- och har även under åren gjort lite renoveringar på huset.
Nu till det jobbiga, min morfar dog lite plötsligt för 4 månader sedan och det var han som hade någorlunda koll på saker och ting. Mormor har inte ett ända kvitto och hon minns inte ens vilket år de köpte tomten. Jag och mamma har letat, de finns inga kvitton och banken har inte kvar några papper på byggkreditiv då de bytt system sedan dess och allt sådant är borta.

Jag ska dit imorgon och börja gå igenom papper och ta reda på lagfart etc. men hur deklarerar jag? de sålde huset/tomten för cirka 2 miljoner.

Kan man "schablon-räkna" på alla kostnader eller är det kört. Bör vi ta in hjälp utifrån eller kan jag/vi klara av detta?

Mvh, Andreas
 
D
Ingen expert. Är väl om det blir koll som man behöver kvitton. Jag hade nog hört med skatteverket säga som det ligger till och få råd hur man ska göra. Sedan så kan skatteverket ge olika svar på samma sak men då kan man ändå hänvisa det är info de gett.
 
Jag tänkte ringa de imorgon, tyvärr tar jag inte så mycket på deras ord. Pratat en hel del med SKV i mitt jobb visserligen en helt annan avdelning men man får fel och olika svar varje gång. Ringde in med samma fråga 4 gånger och fick 4 olika svar.
 
D
Jo det känner jag igen. Vet inte om jag kommer ihåg rätt men för mig att mig om det köptes för ca 50'000 kr för 60 år sen att man på något sätt kan räkna om det i dagens värde så det inte blir försäljningspriset minus 50'000 och resten skatta. Vet inte om det är till någon hjälp eller något nytt samt kommer inte ihåg exakt för mig läste om det för några år sen.
 
Redigerat:
Köpesumman för tomten skall finnas hos lantmäteriet. du kan kontakta dem.

När det gäller byggkostnaden för huset, så skulle jag försöka få fram statistik för vad en schablonkostnad kan ha varit ungefär det byggår som det kan handla om. och ta upp den summan. Skicka med en beskrivning av situationen och en utredning om hur du har räknat fram beloppet.

Så länge du är öppen med hur du räknat så kommer skattemyndigheten att antingen acceptera beräkningen eller avslå/jämka ner den. Du skall inte kunna riskera skattetillägg eller annat straff så länge du öppet beskriver hur du räknat fram summan.

När det gäller bygge/tillbyggnad osv. där kvitton saknas, så får man egentligen bara ta upp schablon kostnader för material, inte antagna arbetskostnader.

Om du nyttjade mäklare vid försäljningen så bör mäklaren kunna hjälpa dig, åtminstone med köpesumman på tomten, mäklare är uppkopplade mot lantmäteriet så det går på en sekund att få fram summan, även banker kan hjälpa till med den saken de är också uppkopplade (men vill ofta inte).
 
Sedan får väl din mormor så pass bra med pengar så att hon kan leva ett rätt bra liv även om hon får betala lite mer i skatt. Eller är det för ert arv ni har bekymmer ;)
 
Varför betala mer i skatt än man måste?
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
man måste inte ha kvitton, men det underlättar ju...

gör ett öppet yrkande med era beräkningar av vad kostnaderna är.

skatta inget i onödan!
 
Arv skiter vi totalt i, jag och min mamma uppmanar henne dagligen till att spendera pengar och leva gott.

Finns däremot andra i släkten som säkert vill ha ut en massa pengar.

Detta var mest för att det inte skulle bli en massa komplikationer framöver. Tack för alla tips.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.