Hej!

Har köpte huset för ett år sedan och tidigare ägare har jag ingen kontakt med eller dylikt.

Grejen är att nu när det är runt -12 grader ute så känns det inte alls som om golvvärmen kompenserar det med att värma upp innetemperaturen, utan snarare tvärt om? Vi har cirka 17-18 grader bara.

Vi har inga radiatorer på entrèplan utan ytan värms endast med vattenburen golvvärme. Vi har radiatorer på övervåning och källare. Radiatorerna är varma och värmer gott. Men golvvärmen verkar ha tappat effekt?

Har tagit ett par bilder på inställningarna som visas i displayen på vår CTC. Kanske kan någon kunnig här kan se om något ser konstigt ut? Jag reagerade på hetgasens värde, att den såg aningen låg ut? Att tillägga är att vi hade -20 under natten så den har kört på elpatron fram till ungefär 15.00 tiden idag då temperaturen sjönk under -15.

Tacksam för råd och tips!
 
  • Digital display visar värmeväxlarens status med temperaturvärden och effektinformation på svenska, kontrollknappar undertill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital display av panna med temperaturinformation och knappar för navigation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital gränssnitt för värmesystem med temperaturinställningar och menyalternativ, omgivet av knappar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • LCD-display visar husparametrar, knappar under för navigering och inställningar. Text på svenska. Potentiellt en värmeregulator.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om radiatorerna värmer bra fortfarande måste det vara något fel med själva golvvärmen. Kan vara problem cirkulationspumpen på golvvärmefördelaren(?)
 
J Josth skrev:
Om radiatorerna värmer bra fortfarande måste det vara något fel med själva golvvärmen. Kan vara problem cirkulationspumpen på golvvärmefördelaren(?)
Okej? Så du ser inget konstigt på själva bilderna? Cirkulationspumpen går som vanligt, däremot så har jag en tempmätaren på vattnet som kommer in till golvvärmen som är 30 grader, men sen skickar den bara ut 22 grader? Har för mig att detta styrs via lutning och justering via huskurva? Men kan givetvis ha helt fel då jag är totalt kass på det här området.
 
Om du har en tempmätare som inkommande till golvvärmeshunten så måste det vara samma som radiatorerna får. Låter väldigt konstigt med bara 30 grader till radiatorerna. Då kan man inte ens känna någon värme. Är det säkert att du inte menar att din tempmätare som mäter 30 grader sitter på golvvärmefördelaren efter golvvärmeshunten??
 
J Josth skrev:
Om du har en tempmätare som inkommande till golvvärmeshunten så måste det vara samma som radiatorerna får. Låter väldigt konstigt med bara 30 grader till radiatorerna. Då kan man inte ens känna någon värme. Är det säkert att du inte menar att din tempmätare som mäter 30 grader sitter på golvvärmefördelaren efter golvvärmeshunten??
Jo, kanske var otydlig där. Så är det givetvis. Hur får jag upp temperaturen på själva golvslingorna?
 
Ta fram manualen till golvvärmeshunten och se vilken ratt du ska vrida på för att öppna shunten så den släpper igenom mer pannvatten till golvslingorna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.