Hej,
Inte har det varit mycket till vinter i Stockholm... och det har ju hela tiden påmint mig om att påbörja planeringen för vårens och sommarens arbete... ordna trädgården med stödmurar och gångar.
Har kikat runt på ett antal olika murblock som faller hela familjen i smaken och inser att kostnaden ligger runt 800 kronor kvadratmetern.
Vad jag undrar är om någon har några prisuppgifter på vad arbetet kostar ?
Vi har ung. 35 kvm stödmur som skall "muras" så det blir antagligen en skaplig peng.

Sååå är det någon därute som har någon aktuell offert i nypan ?
 
Några uppgifter om antalet kronor per enhet har jag inte. Däremot vet jag att du bör tänka på att blockens storlek inverkar på kvadratmeterpriset. Det tar ju betydligt längre tid att mura med små block än stora. Sen får du räkna med att det är olika grundläggningstekniker för olika murar, vilket medför olika kostnader. Värt att tänka på är också om det behövs grävmaskin föratt sätta blocken på plats eller om det görs för hand (ex.vis Skanskas Campus-block väger en bra bit över 100kg så det behövs maskin).
 
Det jag har tänkt mig är något likande LockBlock, Megastone eller Stackstone och dessa kan man ju hantera för hand.
Tomten kommer att grovplaneras och då kommer vi att förbereda för murarna.
Sen borde det "bara" vara att vibbra och väga av och sen är det väl bara att sätta igång med murandet. ;)
 
Vi byggde med Keystone 20cm rak, ser ut som granit. Fixeras med glasfiberpinnar. Höjd 120 cm, fixering med geonät vid ca 100cm. Murstenvikt: 42kg. Jag är glad att slapp göra jobbet själv...
http://www.keystone.se

Pris 2001 allt arbete inkl. allt mtrl: 2500 SEK/kvm. Svindyrt, men mkt elegant!

Har byggt en lägre mur på egen hand med dito 10cm-stenar. Bara 22kg/block att handskas med...

 
Tackar !
Något sådant som jag var på jakt efter !
jaa bara 22 kilo är ju inget när man skall bygga mur som är över 1,2 meter... :-D
 
Iom att du bygger en rätt hög o tung mur; se till att att göra underarbetet o grundjobbet perfekt! Se till att följa instr. o gjut en sula om det behövs el. gräv ut o fyll upp med rätt makadam o padda, padda o padda till förbannelse! ;)

Planera också för återfyllningen bakom muren. Matjord bakom muren är totalfel! Tyvärr är det rätt många hemmapulare som fuskar mot bättre vetande och resultaten talar för sig själv. Titta runt i några villaområden så får du se. Dyra, fina murar som har satt sig inte bara 5 cm, utan kanske 10-15cm o hur snyggt är det?

Känner du dig osäker på grundjobbet så lej bort den delen och satsa på att bygga muren själv. Lycka till!

 
Man kna ju undra varför det ska vara så rackarns dyrt med sten.. >:(

Behöver själv ca 50 m2 och man baxnar ju när man ser priserna!
Det får väl bli knäcksten till slut....

Någon som har bra kontakter på leverantörer av mursten?
 
Det kostar väl en slant att frakta bråten + här i Sthlm är det väl lite oligopolstuk; det är inte så många stenhandlare så att de behöver konkurrera prismässigt...

Kontakter, tyvärr har inga tips... Iofs, kolla http://www.flisbyab.se och deras hem-till-dörrenpriser mot lokala dito.
 
Med tanke på prisbilden är det troligen så jag kommer att göra... att leja in för att få ett bra grundjobb och sedan bygga muren själv.
Jag har hört att man kan få ex. HMB (Haninge) att göra sådant om man köper stenarna där.
Någon som har erfarenheter av dom ?!
 
Bakom en betongstensmur bör man ha platonmatta (alternativt geoduk) och singel. Lite samma princip som vid en hugrund.

Dett är för att man ska minimera risken för frostsprängning och risken att jord och annat material tränger genom själva muren, med beväxtning som följd.
 
Med tanke på priset på stödmur kanske det kan vara ett alternativ att bygga den i natursten?

Min är 35 meter lång och runt 1,8 meter hög. Stenen var den som komm upp då vi grävde grunden + att jag köpt ett lass extra.
Trakorgrävare lade den nedersta delan med de riktigt stora stenarna och resten har jag lagt dit.
Bakom muren är det makadam och fylle.

Har "bara" 12 meter kvar till sommaren sedan är jag klar.
 
Jag tycker verkligen att kallmur är fina murar.
Men har insett min egen begränsning i både kunskap och tid för att titta på betongsten istället.
Men för baksidan som måste terrasseras kan det bli sådan istället.
Jag fick en initial uppskattning på prislappen i höstas och den låg på cirkus 2000 sek/meter.
Den täckte såväl sten som arbete.
Vi har tyvärr (?) inte så mycket sten på tomten så vi kan inte bygga med egen sten.
 
Det här med bakom muren. Jag såg någonstans att man skulle ha frigolit där för att minska risken för frostsprägning. Någon som har synpunkter?
 
  • Gilla
Wooe
  • Laddar…
Aaahhh Megastone !
Gjorde du arbetet själv ?
Har du vågat dig på att göra en slutsummering av vad arbetet kostade ?
 
Det kan vara idé att gjuta stödmuren.

mvh
David
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.