Halloj.
Jag skulle behöva lite hjälp med att hitta en bordssåg. Hoppas inte detta ämnet är alldeles uttjatat, man har ju läst en del trådar om det här :p

I alla fall så känner jag att det är så svårt att hitta en som hade passat mig.

Jag har bara 2 st krav i stort sett.
Priset har jag satt till 6000 kr och sedan behöver jag en maskin som klarar av hårda träslag typ bok, ek, körsbär etc och som sågar det någorlunda exakt med.
Och storleken på bordssågen spelar inte någon roll. Har plats för vilken såg som helst typ.


Jag har kollat runt på många olika sågar och har väl läst någonstans att Luna skulle vara ett bra märke så jag hittade denna sågen:
https://www.globaltools.se/maskiner/bordcirkelsag/bordsav-tss254-149880?sort=p.price&order=ASC

Jag vet inte om detta är en bra såg eller ej men andra tips är väldigt välkomna!

MVH
 
Vad är "någorlunda exakt"?
 
Om den där är bra eller inte beror nog på definitionen av någorlunda exakt.

Om du har plats för vilken såg som helst skulle jag titta på tyngre större äldre begagnade sågar. Speciellt om du har tillgång till trefas. De är väldigt bra, men eftersom många har utrymmesbegränsningar och ibland bara enfas är det många som inte kan ha dem, trots att de gärna vill (exempelvis jag själv).

Jag tror att sågen du länkat är en okej byggsåg men inte så mycket mer. För egen del litar jag inte jättemycket på nya Lunaprodukter men däremot äldre. De tillverkar ju inte maskiner själva utan sätter sin märkning på andra tillverkares, och har bytt från kvalitetstillverkare till lite mer smäck, vad det verkar.

Just nu verkar denna Ulmiasåg vara en rätt bra match, om just den är något bra vet jag dock inte, men min magkänsla säger att så är fallet: https://www.blocket.se/annons/stockholm/bordssag__bandsag_samt_sag_stativ/91975443
 
  • Gilla
sutehanii och 1 till
  • Laddar…
Länkad ulmia skulle jag välja 100ggr av 100 jämfört med den LUNA du länkade
Edit, dessutom väldigt bra pris, brukar ofta kosta det dubbla eller mer..
 
  • Gilla
sutehanii
  • Laddar…
Tack för alla svar.

Jo har kollat rundor efter begagnat på blocket men inte hittat något här i Skåne. Sedan så är jag väl inte direkt kunnig på att fixa maskiner heller om det nu vore en begagnad som behöver fixas till.

Men jag har tillgång till 3 fas så det är ju inget problem.. Men jag får väl helt enkelt kolla vidare
 
sutehanii sutehanii skrev:
Tack för alla svar.

Jo har kollat rundor efter begagnat på blocket men inte hittat något här i Skåne. Sedan så är jag väl inte direkt kunnig på att fixa maskiner heller om det nu vore en begagnad som behöver fixas till.

Men jag har tillgång till 3 fas så det är ju inget problem.. Men jag får väl helt enkelt kolla vidare
Ska man få tag i en bra såg utan att vänta ihjäl sig så får man vara beredd att åka lite. Jag åkte och hämtade min Wadkin Bursgreen AGS 12 i Uppsala. Göteborg -> Uppsala t.o.r. över dagen. En lång dag men det var det värt!

Wadkin Bursgreen AGS 12 bordsåg i ett snickarverkstad med sugslangar och verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
PeterFalun och 4 till
  • Laddar…
Även jag köpte min, AGS10 i Uppsala. Men jag fuskade. Jag fick den skickad till Lund.
Sen åkte jag ner dit och hämtade den.
För att hustrun inte skulle ana oråd köpte jag mig 12flaskor whiskey att gömma den bakom.
(Mjölk funkar bara när man vart på Lidl).
 
  • Gilla
sutehanii och 2 till
  • Laddar…
Okej men om jag nu kollar in blocket då och då och kanske hittar en bordssåg..
Är det något speciellt jag behöver tänka på när jag ska välja en såg?
Ibland ser man ju någon såg och googlar vad det är för något och så hittar man ingen information alls.. Eller så hittar man en video på Youtube som är på ryska, typ. :D
 
Börja med att göra en vettig kravspecifikations-lista.

Klyvhöjd, klyvbredd, hur bra anhållet ska vara, hur mycket tid och pengar du är ev villig att lägga ner på renovering..
 
  • Gilla
sutehanii
  • Laddar…
Eftersom du har 3-fas och om du verkligen menar "någorlunda" exakt, så kan jag varmt rekommendera Metabo TKHS 315M, den är väldigt lågt prissatt i förhållande till sin kapacitet. Den har en tystgående 4,2kW 3-fas-motor och hela "motor/klinga-huset" känns väldigt gediget och välbalanserat. Resten är dock inte så fantastiskt, bordet är av ganska tunn plåt och anhållen är bara ganska bra.

Jag hade turen att hitta den i Proffsmagasinets fyndhörna för 3700 förra sommaren och har planer på att bygga om den själv för att göra den mer användbar för finsnickeri (om någon har några tips så mottages de tacksamt). Nu kan man få den för runt 6000, och med tanke på att bara motorn kostar €460 så tror jag att det är en bra deal om styrka är viktigt, och om man är beredd att modda den lite för att få den precision man behöver.
 
  • Gilla
sutehanii
  • Laddar…
M MyFiendGoo skrev:
Eftersom du har 3-fas och om du verkligen menar "någorlunda" exakt, så kan jag varmt rekommendera Metabo TKHS 315M, den är väldigt lågt prissatt i förhållande till sin kapacitet. Den har en tystgående 4,2kW 3-fas-motor och hela "motor/klinga-huset" känns väldigt gediget och välbalanserat. Resten är dock inte så fantastiskt, bordet är av ganska tunn plåt och anhållen är bara ganska bra.

Jag hade turen att hitta den i Proffsmagasinets fyndhörna för 3700 förra sommaren och har planer på att bygga om den själv för att göra den mer användbar för finsnickeri (om någon har några tips så mottages de tacksamt). Nu kan man få den för runt 6000, och med tanke på att bara motorn kostar €460 så tror jag att det är en bra deal om styrka är viktigt, och om man är beredd att modda den lite för att få den precision man behöver.
@torparavgrund har 1-fasmodellen av samma såg och planerar också bygga om sin så ni två kanske kan skapa en projektråd om det?
 
M MyFiendGoo skrev:
Eftersom du har 3-fas och om du verkligen menar "någorlunda" exakt, så kan jag varmt rekommendera Metabo TKHS 315M, den är väldigt lågt prissatt i förhållande till sin kapacitet. Den har en tystgående 4,2kW 3-fas-motor och hela "motor/klinga-huset" känns väldigt gediget och välbalanserat. Resten är dock inte så fantastiskt, bordet är av ganska tunn plåt och anhållen är bara ganska bra.

Jag hade turen att hitta den i Proffsmagasinets fyndhörna för 3700 förra sommaren och har planer på att bygga om den själv för att göra den mer användbar för finsnickeri (om någon har några tips så mottages de tacksamt). Nu kan man få den för runt 6000, och med tanke på att bara motorn kostar €460 så tror jag att det är en bra deal om styrka är viktigt, och om man är beredd att modda den lite för att få den precision man behöver.
Ska du klyva reglar eller grovklyva inför vidare hyvling så funkar säkert den där men till finsnickeri så skulle jag direkt säga att den inte duger alls.
 
nanowire nanowire skrev:
@torparavgrund har 1-fasmodellen av samma såg och planerar också bygga om sin så ni två kanske kan skapa en projektråd om det?
Tack för tipset! Det ligger dock ett tag in i framtiden, jag har en massa andra saker jag måste göra först (som vanligt, suck :( )

V vectrex skrev:
Ska du klyva reglar eller grovklyva inför vidare hyvling så funkar säkert den där men till finsnickeri så skulle jag direkt säga att den inte duger alls.
Jag skulle säga att det beror precis på hur mycket man moddar den, motor och spindel torde duga alldeles utmärkt. Du borde kolla lite på Matthias Wandel på YT innan du uttalar dig så hårt och bestämt ;)
 
M MyFiendGoo skrev:
Jag skulle säga att det beror precis på hur mycket man moddar den, motor och spindel torde duga alldeles utmärkt. Du borde kolla lite på Matthias Wandel på YT innan du uttalar dig så hårt och bestämt ;)
Det beror nog också lite på kraven man har/ vad man kallar finsnickeri.

Tillägg: Matthias har väl för övrigt en delta-såg med gjutjärnsbord? (Stora skillnad på det och plåtborden).
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.