Hej!

Har tidigare bytt blandare själv men den nya blandaren jag köpt nu känner jag inte igen kopplingarna på. Hur gör jag nu? Blandaren är en Mora mmix k6 med dmavstängning.

Bild visar nya kopplingar och hur det ser ut nu.
 
  • Metalliska, flexibla slangar med anslutningsändar mot träbakgrund. VVS- eller industritillämpningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand pekar på vattenanslutningar under diskbänk med slangar och kopplingar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K
Din nya blandare har klämringskopplingar (10mm eller 12 mm) för varm och kallvatten. Din gamla har 3/8" koppling med platt packning. Det går inte att montera direkt utan att byta fler grejer.

Diskmaskinsinkopplingen är nog samma på båda.

Enklast är ju att byta till en blandare som har 3/8" och 1/2" kopplingar på alla 3 slangarna på blandaren. Annars får man väl lägga till en adapter (om det finns en sån att få tag på) på varm och kallvatten först så du kan koppla in nya blandaren.
 
Inte bökigt alls, du behöver halvkoppling med klämring och stödhylsa. Ta med blandaren och foto på nuvarande montage till din bygghandel så får du rätt grejor med dig. Kniv och skiftnycklar så är saken biff.
 
  • Gilla
asfaltsbarn1
  • Laddar…
K
Precis, den översta länken har nog 10mm klämrörskoppling.

Och den undre länken, ja det ser ut att vara rätt typ av koppling. Det var dock väldigt många delar till den blandaren. Jag är inte tillräckligt erfaren för att säga att det är exakt rätt storlek på alla kopplingar, men jag ser ingen klämringskoppling iallafall.

IKEA blandare kommer med de kopplingar som jag tror du behöver, och de anger sina storlekar på anslutningarna som nedan, jag antar att det är standard. Det funkade bra hos mig iallafall när jag installerade en för några månader sedan. Så om din blandare i länk 2 har samma dimensioner så finns det god chans att det passar (kan inte ge några garantier dock 😉).

Ikea:
Text som visar storlekar för koppling och diskmaskinsanslutning med specifika måttangivelser på svenska.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.