Hej,

Jag har en stuga på 15kvm på tomten som jag vill ha lite input på om det är värt att lägga tid och arbete på att fräscha upp den. Den fanns där när vi köpte huset, dock hade förra ägarna täckt den med en presenning och jag misstänker att det har varit så sedan de köpte stugan för 6 år sedan.

Nu när jag skulle ta tag i att fräscha upp den så märkte jag att det är svartmögel i en av väggarna, vissa fönsterbrädor har någon gulaktig sörja på sig, samt att färgen på baksidan av stugan har börjat att flagna.

Jag hade tänkt lägga tak i sommar byta ut mögliga gipsskivorna samt måla invändigt och utvändigt så vida jag inte finner någon större skada.

Min fråga är dels vad för typ av tak som bör läggas på en sådan stuga och dels är det ens värt att åtgärda alla fel i den?

Tacksam för svar!

/S
 
Har du undersökt noggrant så att det bara är en av väggarna det finns svartmögel i? Att byta ut några fönsterbrädor, gipsskivor och måla om stugan låter ju inte som någon jättestor grej.

På våra friggebodar har vi papptak, som ju är billigt i förhållande till andra takbeläggningar.
 
Bild vore bra
 
Åsa Lund
Du får bättre svar om du lägger upp bilder på huset
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.