Hej!
Vi kollar på ett radhus (inte brf) byggt 1970 som inte renoverats i princip alls av de föregående ägarna (vilka bott där sedan det byggdes). Alltså behöver alla ytskikt osv göras om. Min fråga gäller de större riskerna, hur ska man tänka kring dessa?

Bl.a. står det att (http://api13.quedro.com/proxy/capitex_file.php?gt=4DCJ86TFGJ2NBRC6.pdf)

- i ena fasaden finns lösa element noteras samt element med sprickor.
- blåsor noterades på papptaket. Område med kvarstående vatten noteras.
- fuktfläckar noterades i tak i pannrum och förråd.
- klinker har släppt från underlaget vid golvbrunn i duschrummet. (bomljud)

För samtliga dessa punkter rekommenderas en fördjupad undersökning. Besiktningen utfördes av Anticimex.

Hur ska man tänka, är det värt att ge sig in i budgivningen? Vi är noviser på husområdet :/ och tacksamma för hjälp!
 
Redigerat:
Är väl föreningen till radhuset som ansvarar för de yttre? Räkna med hyreshöjning om tak och fönster behöver fixas,
Är badrummet från 70 så räknas de som uttjänt, bara o blåsa ut o total rusta,
 
Nej, det är inte ett bostadsrätt-radhus utan ett fristående (kan man säga så?) kedje-/radhus. Så samma premisser som vanligt hus. Skulle kanske varit lite tydligare :)
 
Vad jag kan se så är ingen radonmätning utförd. Då huset är delvis i lättbetong (sannolikt brandväggarna) skulle jag personligen undersöka det ".

Vad gäller genomförd fuktmätning i bad så kanske du inte kan lägga för stor tilltro till den. Eftersom det är ett dödsbo som säljer huset kan det vara så att det inte bott någon i huset på ett tag. Och när det bodde någon där så var det sannolikt en äldre person som inte duschade så ofta.

Ring och prata med besiktningsmannen om du inte gjort det. Min erfarenhet är att besiktningsprotokollen ofta är vaga i formuleringarna. Men om man pratar med besiktningsmannen så förklarar de hur det ligger till. Om det blir affär, ta in en egen besiktningsman som gör en överlåtelsebesiktning. Ta inte Anticimex igen, även om det är enklare och kanske lite billigare.

Förstår din ångest, satt i samma sits som du för några månader sedan.

Lycka till!
 
  • Gilla
ananpe
  • Laddar…
Men en radonmätning tar väl 2-3 månader att göra, och ska helst göras på vintern? Det kommer inte att gå innan köpet är klart.

Badrummen kommer vi ju ändå att göra om (gamla ytskikt, sunkig känsla) så bara det inte är något stort underliggande fel oroar det mig inte. Det som däremot oroar mig är taket, fasaden och eventuell felaktig syllkonstruktion. Hur kollar man ens syllkonstruktionen :(?

Hur gic det för dig :)?
 
O
Man kan enkelt sammanfatta det så här, det föreligger stort behov av renovering. Det är inte bara ytskikt. Det krävs ganska mycket arbete. Taket verkar som det behövs fixas. Badrummen, måste renoveras.
Du bör ta hänsyn till när du budar att det är mycket som måste fixas. Badrummen är väl runt en 100´ stycket...
taket säkerligen ännu mer. Köket lär behövas fixa till. sedan naturligtvis alla ytskikten. Värmen bör ses över...
 
O
ananpe skrev:
Men en radonmätning tar väl 2-3 månader att göra, och ska helst göras på vintern? Det kommer inte att gå innan köpet är klart.

Badrummen kommer vi ju ändå att göra om (gamla ytskikt, sunkig känsla) så bara det inte är något stort underliggande fel oroar det mig inte. Det som däremot oroar mig är taket, fasaden och eventuell felaktig syllkonstruktion. Hur kollar man ens syllkonstruktionen :(?

Hur gic det för dig :)?
Oroa dig inte för radon.
Syllen är troligtvis utfört att tryckimpregnerat trä vilket kan ge väldiga lukter som sprids i huset.
Att byta syll är inte det lättaste. Men det behöver inte bli ett problem.
Det kommer nästan garanterat att dyka upp en hel del problem när ni sätter igång.
 
Ja, det känns som ett ganska stort projekt att få det här huset i bra skick. Frågan är om det är värt det, vi är rookies med två små barn... Och kostnaden, även om huset ligger ute för ca 1 miljon mindre än andra hus i samma område brukar kosta lär ju slutsumman bli minst densamma :(.

Dock älskar vi planslösningen och läget! Svårt beslut...
 
ananpe skrev:
Ja, det känns som ett ganska stort projekt att få det här huset i bra skick. Frågan är om det är värt det, vi är rookies med två små barn... Och kostnaden, även om huset ligger ute för ca 1 miljon mindre än andra hus i samma område brukar kosta lär ju slutsumman bli minst densamma :(.

Dock älskar vi planslösningen och läget! Svårt beslut...

Det låter som att det nog är minst en miljon i renovering.

Fast då har du förhoppningvis ett hus i absolut toppskick...
 
O
Med 2st barn kan det bli tufft å hinna med...
Kan vara värt att tänka en gång till
Hur händiga är ni?
 
Vi tänker och tänker :), men lutar åt att vi inte satsar på det här huset. Trots potentialen.. Jag är hyfsat händig, men sambon är det inte. Men framförallt är vi inte i den ekonomiska sitsen att vi kan lägga de summor som krävs, och jag tror att vissa saker måste åtgärdas snarast! Ska på visning ikväll igen, får se efter det.
 
Vi var ju på visning igår igen, och upptäckte då en spricka i en yttervägg, samt en spricka mellan två väggar i ett hörn (ytter- och innervägg) i samma rum. Det stod inget om det i besiktningsprotokollet, hur kan man missat det? Borde inte det vara en ganska allvarlig grej om ena sidan av huset satt sig?
 
IMAG2497.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag skulle nog säga att antingen titta efter ett annat hus eller chansa på att lägga ett skambud.
 
Troberg skrev:
Jag skulle nog säga att antingen titta efter ett annat hus eller chansa på att lägga ett skambud.
Ja, det är de alternativen vi tänker. Ska bli intressant att se var budgivningen tar vägen...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.