Hej

Har fått nedan information från säljaren angående ett 200 kvm hus med kombipanna byggt 1953 i gult tegel på sulor/betongplatta (ingen källare).

Huvudsäkring är 25 amper och 3-fas. Genomsnittlig förbrukning av el under 3 år är 23.000:-. Då har vi även under somrarna använt el för vattenuppvärmning samt under hösten -06 för uppvärmning av huset då hösten var mycket mild samt tror jag våren -05, som var varm.

De förbrukar även ungefär 3,5 - 4 kubik olja per år.

I förfrågan till Bergvärme installatörer vad bör jag berätta och vad behöver de veta mer för att det skall bli en bra dimensionerad värmepump och borrhål? Tror att vi kommer nyttja mer värme och el än vad säljaren gjort. Målet är att slänga ut oljepannan och värma vatten och radiatorer med bergvärme.

Vad skall jag kommunicera till installatörer? Några tips på bra installatörer i Stockholmsområdet?
 
Om man räknar att den gamla pannan har 75% verkningsgrad, och av 23 000 kr (kWh) är 15 000 till värme/varmvatten.

Totalt förbrukning 55 000 kWh x 75% = 41 250 kWh
(väldigt hög förbrukning för ett hus på 200 m²)

Föreslår en 10-12 kW med 200-220 meter borra.

Be installatören justera radiatorerna för bästa effekt d.v.s. så att ingen har för snabbt flöde och heller inte för lågt.

Fundera på om naturkyla (frikyla) är intressant, då det är så mycket enklare att förbereda i samband med installation av värme. (en backventil och två avstick med kulventiler på ledning från borran)

Lyssna med flera installatörer, så kommer du att känna vilken du får förtroende för.
 
Hej

Hur får du det till 41 250 kWh? Är det oljekovten och elräkningen ihop på något sätt?

Tacksam för svar, behöver lära mig det här. Kanske finns tips på ngn länk artikel som förklarar dessa sammanhang bättre?
 
En kubik olja är ca: 10 000 kWh.

När du skriver "Genomsnittlig förbrukning av el under 3 år är 23.000:-" tolkar jag det som att det är 23 000 kr/år. Av det så gissar jag att det är ca: 15 000 kWh som går till värme/varmvatten.

Är det så att 23 000 kr avser samtliga 3 år?
 
Hej nej det är 23.000 kr per per år eller ca 20000 kwh el.

Oljeåtgång ligger mellan 3-4 kubik beroende på hur kallt det är enligt senast uppgift. normalår 3,5 kubik.

Således är oljeförbrukningen ca 35000 kwH i genomsnitt.

Tror du att hela 15000 kwh utav 20000 kwh el per år går åt till värme / vatten uppvärmningen.

Är det normalt att kyl, frys, disk, tvättmaskin, bubbelppol, TV, datorer, radio osv endast drar 5000 kwh per år?

Nu börjar årsförbrukningen komma till rätta. Säljaren säger själv att huset håller värmen mycket bra. Kanske inte så speciellt bra om 35000 kwH + 15000 el går åt för värme och vatten för 200 kvm i 2 plan. Å andra sidan talar ju det för att besparingen av bergvärme är ännu större :)

Sista fråga? Kan hela 15000 utav 20000 kwH gå åt för vatten / värme?

Tack för all hjälp.
 
Nja, jag gör av med 10 000 kWh i hushållsel, men jag ligger över medel.

Det är nog bara du som kan avgöra hur mycket ni gör av med.
Om vi räknar 7 500 kWh för HH och 12 500 + 35 000 för värme/varmvatten x 75% = 37 500 kWh

Du behöver en 10:a med 200 meters borra.

Du bör då klara dig med 3 kW tillsats, och därigenom klara dig med 16 amp huvudsäkring.
 
Tusen tack!

Vad betydde de sista grejorna :)

"Du bör då klara dig med 3 kW tillsats, och därigenom klara dig med 16 amp huvudsäkring. Tillsatsenergin med 9 kW-pump blir ca: 300 kWh/år"

Tillsats är det elpatronen? med 25 amps huvudsäkring är allt lugnt då?
Tillsatsenergin vadå för något?

Tack för ditt tålamod med en nybliven villaägare
 
Har du kopierat från e-posten...eller var du så snabb innan jag han redigera inlägget?

Jag räknade fel d.v.s. räknade 7 500 från 15 000 istället för 20 000.

Om du degraderar huvudsäkringen från 25 amp. till 16 amp. så sparar du säker ett par tusen kronor per år i fast avgift.

Ja tillsats är elpatron som kliver in då inte kompressorn orkar med. Det inträffar de kallaste dagarna på året. Mitt beräkningsprogram säger att du behöver 13 kW effekt vid -20°C. Väljer du en 9:a blir det ca: 1 000 kWh/år i tillsats.
 
Tusen Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.