Hej jag har ränkt bygga denna typ av bord.
Men jag har extremt svårt att räkna ut vilen vinkel jag behöver till benen. Finns det någon här som besitter mer kunskap och smarthet som kan hjälpa mig? Illustration av konstruktionsritning för ett bord, med angivna mått och detaljer för benens vinklar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej! Jag tror det blir enklast att rita ut tvärsnittet på en masonitskiva eller dylikt i skala 1:1 så får du vinklarna automatiskt.
 
Lite trött just nu, men en snabb skiss i Sketchup gav denna.66,3° eller 23,7° beroende på från vilket håll du mäter vinkeln.
Skiss i Sketchup visar träben med mätangivelser 66,3° och 23,7° i vinkel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


De inre benen ser jag inte exakt hur de går. De har dessutom två olika vinlar. Men utgå från samma vinkel på de benen, gör en mall och kontrollera att det stämmer innan du sågar till de färdiga benen.
 
M _marton_ skrev:
Hej jag har ränkt bygga denna typ av bord.
Men jag har extremt svårt att räkna ut vilen vinkel jag behöver till benen. Finns det någon här som besitter mer kunskap och smarthet som kan hjälpa mig?[bild]
Du saknar data för att kunna räkna ut vinklarna
 
  • Gilla
Sockerhög och 1 till
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Du saknar data för att kunna räkna ut vinklarna
Stämmer. Precis som på högskoleprovet. :D
 
Eftersom vi inte har en exakt måttsatt skiss får vi jobba med lite antaganden. En andra skiss med andra mått som ram ger denna. 61,3° eller 28,7°
Ritning med måttangivelser och vinklar på en konstruktionsdetalj.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
L
Edit, Tänkte först lägga upp bild, men jag insåg att det inte gick att använda 3-bilden direkt i SketchUp för de vinklar som söks. Den behöver projiceras om liknande som inlägg #6 ovan. Där ser vinklarna på frambenen ok ut.
 
Redigerat:
L
Då mitt förra inlägg blev lite intetsägande, så skickar jag med ett förslag på möjliga vinklar till bakbenet.
Teknisk ritning av bakben till bord med måttangivelser och vinklar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Bart
  • Laddar…
Vinkeln mellan det långa benet och golvet i framkant borde iaf bli:
Arctan((927-768)/(914-813))~57,6°

Vilket ger att vinkeln mellan bordsskivan och det långa benet i framkant då alltså är ~32,4°

Några andra vinklar vet jag inte om de går att räkna ut?
 
Redigerat:
L
Violina Violina skrev:
Arctan((927-768)/(914-813))~57,6°
Det går inte att göra denna beräkning, eftersom 406+407=813, inte utgör hela ytan sett rakt uppifrån. Det finns en "offset", som missas då. Jag bedömer denna offset till ca 14mm, som ligger mellan de plana ytorna sett uppifrån.
 
L Lenza skrev:
Det går inte att göra denna beräkning, eftersom 406+407=813, inte utgör hela ytan sett rakt uppifrån. Det finns en "offset", som missas då. Jag bedömer denna offset till ca 14mm, som ligger mellan de plana ytorna sett uppifrån.
Jag tänkte också lite på det, men skillnaden bör bli ganska liten ändå, några andra vinkar finns det ju inga förutsättningar att räkna ut?
 
L
Jo som jag och Bart är inne på bör, tan⁻¹(927/(914−406)), fungerar utmärkt.
 
Tack så hemskt mycket alla!!! Skall gå igenom alla era svar!
 
L Lenza skrev:
Då mitt förra inlägg blev lite intetsägande, så skickar jag med ett förslag på möjliga vinklar till bakbenet.
[bild]
tack! Kommer nog jobba ifrån denna skiss/ritning
Tack så hemskt mycket för ditt arbete
 
L
Ritade lite till, vad är det för material som ska användas? Justerade bordskiva tjocklek till 21mm, då det verkar finnas konstruktionsplywood i den tjockleken till skapligt pris. Ändrade bakbenens vinkel, till samma som frambenen då det säkert var tänkt så från början misstänker jag.
Edit: Lite överhäng på bordsskiva brukar man vilja ha 25mm känns lagom vid fästen för underhyllan.
Teknisk ritning av ett bord med angivna mått och vinklar inklusive en justerad bordskiva på 21mm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Bart
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.