Skulle vilja höra vad någon som som sett gamla isolerade rör med asbest, har att säga om de jag har i källaren.
Rörmokaren verkade inte vara obekväm med att skära i isoleringen iallafall. Men själv går jag och grunnar en del med tanke på familjen, ska kontakta en saneringsfirma så fort som möjligt för provtagning, men det skulle vara intressant att höra vad ni tror.
Ser inget mjölaktigt pulver iallafall och röris har ändå kapat väldigt nära.


Vit isolerad rörledning nära kopparrör i källare, möjlig asbestisolering syns utan damm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rör i källartak med isoleringsmaterial synligt vid kapade sektioner, inget mjölaktigt pulver synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammalt isolerat rör med avskalad insulator som eventuellt innehåller asbest, närbild i källare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gamla isolerade rör i en källare med potentiell asbestexponering, inget synligt damm, närbild på rörkopplingar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur gammalt är det?
 
Huset är byggt - 47
 
Staffans2000
Det du visar är glasull.
Sålunda, hetsa inte upp dig. Värst-asenariot är klåda.
Gott nytt år.
Staffan
 
  • Gilla
Kanna1978
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det du visar är glasull.
Sålunda, hetsa inte upp dig. Värst-asenariot är klåda.
Gott nytt år.
Staffan
Gott nytt år
 
Brukar vara Asbest i rörböjarna.
 
Någon som har en bra bild på rör där man funnit asbest, jag läste lite i andra trådar men blev inte riktigt klok på hur det användes en gång i tiden, utav det jag läst mig till så verkar det som det ibland användes utanpå gasbindan, ibland sitter det som ett paket direkt mot röret, och i bland som en pasta runt slutet av isoleringen. Jag kan ha stött på det sista med pastan, då jag tycker mig känna igen detta (men det kan även ha varit färgslabb på isoleringen ) .
Men när jag jämför mina bilder med bilder där folk menar att man funnit asbest så tycker jag att mina rör mer ser ut att vara isolerade med vanlig isolering, men det är väll kanske därför det är lätt att missa det.

Rörmokaren kapade ju nära en krök och nära en avtappning om det funnits något i böjen eller avtappningen så borde man väl se något av detta?

Läste någonstans att det inte går att säga till 100% att det förekommer asbest i isoleringen bara genom ålder och gasbindor då man även kan ha använt detta vid vanlig isolering, så hur vanligt är det med asbest?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.