Hej,

Tänkte bygga en bastu i min källare men hittar inga bra företag att rådfråga i den stad jag bor. Bifogar en väldigt enkel ritning på hur jag tänkt mig.

Eftersom utrymmet redan är förberett för ett vedeldat agg tänkte jag köra på detta, är dock osäker med till och frånluft, försökt läsa mig till men det råder olika tankar om detta.

Vad tror ni om att sätta ett vedeldat aggregat vid den röda pilen på bilden? Är det ok med frånluft vid den andra röda pilen eller förvinner bara varmluften rätt ut? Hur gör jag med tilluft till aggregatet när det sitter som det gör?

Tacksam för svar och ideér!
 
  • Ritningmedmått.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tycker det ser vettigt ut att placera vedugnen som du märkt ut. Satsa på en ugn med glaslucka, blir riktigt skönt ljus av den.
Tilluften skulle jag ta till höger om ugnen vid golvet på långväggen. Den som skall byggas
Frånluften skulle jag göra två olika. Båda med luckor så det går att öppna/stänga.
1. Strax under taket på kortväggen som skall byggas, ovanför markeringen "200cm"
2. Strax under övre laven på kortväggen som skall byggas. (dvs om du skall ha en övre lave) den frånluften bör ligga på ca 70-80cm höjd.

Kör själv vedeldat men har byggt fristående, kika gärna för inspiration: http://www.byggahus.se/forum/social...a-vedeldad-bastu-badtunna-i-betong-altan.html
 
Tack för inlägget! Om jag gör frånluft som du sa kommer denna gå ut i hallen i källaren, är detta bra/dåligt? Om jag tänker energi och värme borde det vara bra, tänker jag fuktigt luft mindre bra?

Fint byggge du håller på med Thomas, blev sugen på badet!
 
Skall inte innebära några problem att släppa ut frånluften där. Luften i en bastu är mycket torrare än man tror även om det kastas vatten.

Lycka till med bygget och tack för kommentar!
 
Ska man bygga ett basturum i rummet eller bygga till ett litet rum??

Lite svårt att läsa sig till detta eftersom det ena utrymmet inte är det andra likt...

1) Den vita väggen på bilden går mot en hall i källaren. Ska man regla denna vägg, isolera och panela? Behövs folie eller motsvarande, luftspalt?

2) Den grå väggen går mot murstocken, vad gäller här? Regla, isolera och panel, luftspalt?

3) Golvet tänkte jag behålla i klinker, men tänkte använda tryckimpregnerat virke till golvreglar, kan det vara något?
 
Ingen som har några åsikter?
 
B
absolut ej tryckimprehnerat virke inomhus, speciellt ej där du kommer värma upp lokalen. på grund gifter i trädet
 
Där ser man, läser en bok om bastubygge från -03, de rekomenderar detta!
Någon som har några tips om bra litteratur om bastubygge?
 
Angående frånluft så behövs det ingen i en vedeldad bastu, bastuaggregaten tar så mycker luft att det inte behövs, dock är det gott att ha möjlighet att ventilera ut rök omk det skulle uppstå vid tändningen.
Se också till att dimensioner tilluften ordentligt.
 
Det råder delade meningar om kakel i bastu.

Om jag struntar i det estetiska och behåller kakel på den vita väggen och där reglar för stjärt och rygg, borde väl gå eller kommer betongväggen bakom kaklet ta skada?

Dvs: Egentligen behövs väl bara byggas 2 väggar och tak?
 
Hej igen, bygget har legat på is ett tag!
Kommit lite längre i tankegången än sist men har fortfarande några frågor.

Det kommer att sättas panel på den vita väggen men inte den grå.

Fråga 1: Taket är av betong och ligger under köket, dvs där imellan bör det väl ligga isolering m.m. Ska man plasta/foliera taket för att undvika fukt uppåt?

Fråga 2: Ska man plasta/foliera väggarna i bastun?

Tacksam för svar!
 
Taket i bastun brukar vara lite lägre än i vanliga rum, det går snabbare att värma upp och du behöver inte en stege för att komma på den övre laven där värmen finns . Regla ner så att innermåttet blir ca 210-215cm och lägg isolering i taket, 70mm räcker Se till att du har ett luftrum mellan isoleringen och betongtaket och att detta utrymme blir ventilerat. Sätt en liten ventil i varje ände så det finns möjlighet till lutfgenom strömning Under tak reglarna lägger du oljehärdad masonit skiva (förr la man bastufolie) innan du lägger ca 1cm läkt (för en liten luftspalt)innan du spikar bastupanelen.

Rekommenderar att du kollar på bejjers hemsida. Där finns en bra byggbeskrivning på hur du bygger en bastu från lösvirke. Där hittar du svar på alla frågor och kan ta tillämpliga delar till ditt projekt.

Lycka till!
 
en bastu är det torraste rummet i ett hus
 
Och du är helt säker på att du vill köra vedeldat? Personligen skulle jag inte ha satt ett vedeldat aggregat inomhus om jag inte var en stor basturomantiker. I en fristående bastustuga - absolut. Men i ett uppvärmt och isolerat utrymme inomhus skulle jag ha prioriterat enkelhet och valt ett elaggregat. Ju enklare desto frekventare användning.

När det gäller frågorna har du fått svar på fråga 1. Dvs. regla ner taket till 210-215 beroende på lavhöjd (så att du slipper ducka på översta laven). Du behöver varken plast eller folie i tak/väggar förutsatt att du bygger med luftspalt (vilket du bör). Värmen kommer att torka upp eventuell fukt på nolltid.
 
daije skrev:
en bastu är det torraste rummet i ett hus
Jo, Tylö påstår det ja. Men det är under förutsättning att du inte kastar vatten ordentligt, utan kör "Tylö-style" med i princip torrbastu och sen ett par skopor bara för att riva till lite i huden.

Själv kör jag med mkt hög luftfuktighet (absolut min 40%) och uppåt så är det bara humöret som avgör hur högt jag går och då är bastun långt ifrån det torraste rummet. Tar sannolikt dagar för fukten att helt försvinna.

Söker du lite i forumet på torraste rummet daije, så har du att läsa i ärendet några timmar.

//Rob
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.