Jag har 2 olika sorters bambu som inte vill ta sig riktigt.
Det är tredje säsongen men de är inte högre än ca 35 cm.
Har satt upp en bambuskärm mot norr bakom dem mot blåst.
Jag tycker att jag har gjort det mesta man ska.
Varför växer de inte!!::confused:
 
Är du säker på att den ska bli mer än en halvmeter? 'Bimbo' blir väl inte större vad jag vet.

Hur är de planterade? I vilken jord? Vattnar du? Gödslar du? Ser plantan ok ut för övrigt?

/Kalle
 
Inte för att följande borde påverka din tillväxt så väldigt mycket men jag var i våras på Isgrannatorp (Europas ? största bambu/gräsplantskola). Fick rådet att hysta ner 3-4 säckar planteringsjord i rejäl grop, vattna flitigt, gödsla månatligen (utom juli) och låta de fallna bladen återföras till rötterna. De jag köpte har nästan fördubblats i storlek efter planteringen.

Det verkar snarare vara som kalleman säger att du kanske köpt en lägre bambusort.
 
Sorterna är nitida"wakehurst" och murieliae "jumbo". de ska bli 2-4m höga(hm).
Jorden är nog lite för grund. Det är ganska mycket sten och grus på djupet , men jag har försökt att fylla på med både kompost och vanlig jord.
Annars ser de friska och gröna ut just nu. Men det tog ganska lång tid för dem att se fräscha ut efter vintern.
Är det bättre att höja upp rabatten och även bambun? eller stör jag dem ännu mer?
 
Ett förslag: Lyft upp dem ur groparna. Gräv väldigt mycket djupare gropar. Fyll på med ett antal säckar planteringsjord. Sätt ner bambun igen. Göd inte mer i år (planteringsjorden innehåller gödning). Men vänta med dessa åtgärder till slutet av augusti.

Jag tror inte bambun har en chans att utvecklas med det underlag du skriver att de har. Att höja bädden ger ingen långsiktig effekt. Bambu behöver rejält med svängrum för sina rötter. När de en dag väl kommit igång kan de spränga 'berg' men först måste de ha blivit etablerade - vilket dina tydligen inte haft en chans till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.