Skall lägga ny marksten och har tagit hjälp av en kille. Dock är vi inte helt överens om hur bärlagret skall se ut.
Jag har en bild av följande ordning efter att läst på sidor.
1. Gräva ur ca 23-30 cm
2. Duk i botten
3. Bärlager av 0-18 alt. 0-32 . Detta pakas
4. 3-5 cm av sättsand 0-4 detta pakas och jämnas ut med drag banor. Alt används flis 2-4

Killen som hjälper mig vill fylla med makadam16-22, detta har jag på många ställen runt huset efter dränering. Han vill gräva upp en del av detta lägga duk sedan fylla med makadamet och paka detta.
På makadamet vill han ha nån finare fraktion som sättsand utan någon duk emellan. Dvs inget tjockt bärlager av 0-18.

Jag är rädd att vi inte lyckas paka makadamet tillräckligt och att sättsanden kommer sipra ner i makadamet och att man får sättningar med tiden

På vissa ställen där vi grävt ur är det mjuk lerjord. Här är jag med på att lägga makadam innan duken för att få lite stabilare grund. Och sedan bygga upp bärlager med 0-18

Nån som har något tips på vad som funkar bäst, båda sätten kanske är ok?
 
Här är två länkar till några som borde veta hur det ska göras.
(Två olika länkar beroende om du ska ha gångstråk eller garageinfart.)

Plattsättning.
Garageinfart.

Sen kan jag tycka att eftersom du betalar så bör du få bestämma.
Så länge som slutresultatet inte blir sämre än vad hantverkaren förordar, dock kanske det blir lika bra med hans lösning men mer kostnadseffektiv.
Det är ju något som driver han/hon att vilja göra på sitt sätt.
 
Tack för länkarna.
De verkar ju föredra 0-fraktion i bärlagret typ 5 cm. Och om det är blött i marken att man grundar med dränerande makadam. Blir ju nästan som min hjälpreda vill ha det.
Borde väl kunna gå att packa allt utan att riskera sättningar i framtiden
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.