Hej, vi skall göra om vårt badrum men har inte det bästa förutsättningarna då vi har sneda väggar och fönster som ställer till det. Önskemålet är ett funktionellt badrum för två vuxna och två barn. med bra förvaring . Vi har även tvättmaskin och torktumlare i badrummet.
Sambons önskemål är att ha både dusch och badkar och mitt önskemål är att få en funktionell tvättstugedel där man har förvaring och utrymme att vika tvätt.

Bilden visar hur badrummet ser ut idag. Rutorna är vart det sitter golvbrunnar.

Behöver hjälp med att tänka utanför boxen!

badrumkombtvättstuga.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Åsa Lund
Spontant är där inte så mycket att hitta på.
Flytta handdukshängaren innanför dörren till framför värmepumpen.
Sätt torktumlare under en bänkskiva till vänster innanför dörren. Skär bönkskivan snett på baksidan (till höger) så kan du få bänken lite längre och ändå komma åt värmepumpen.
Sätt överskåp för tvättmedel etc ovanför tvättmaskinen,
 
Tack för input,jag har tänkt på det också men eftersom det så konstig vinkel på snedväggen så känns det inte bra att direkt när man kommer in innanför dörren så är det tvättmaskin och väggskåp till vänster.
 
kanske man man flytta frånluftsvärmepannan?
 
pratade med hantverkare nu och alternativet att flytta frånluftsvärmepannan går bort helt, kostar massor
 
Vilka saker kan man flytta på? Vad är förutsättningarna för placeringen av dusch/badkar, toalett osv?
 
Spontant känns det svårt att klämma in BÅDE badkar och dusch, men om man kan flytta allt utom värmepumpen hyfsat fritt borde man kunna få till en ganska trevlig planlösning.
 
allt går att flytta utom värmepumpen, vi måste ändå bila om golvet så vi behöver inte ta hänsyn till dagens avlopp och brunnar. Har även fått förslag på att ta bort det stora fönstret men vi har tegelhus och jag vet inte hur kostsamt det är att sätta tegel där fönstret har varit, vill inte ha trä.
 
Tror rummet är för litet att göra något riktigt bra, personligen skulle jag offrat badkaret för att få ett enklare vardagsliv ;)
 
skulle försöka bygga en badrumsö / förvaring på hjul platsanpassad och placerad längst vägg mellan dörr och pump som man kan rulla undan när man vill komma åt pumpen. Bra att ha för handdukar, tvättkorgar och annat man ska få plats med. Det var bara en idee och lite kostruktiv tänk behövsfrån TS sida för att hitta en individuell lösning som man får tillverka själv. Ikeas tillsågade köksmoduler på en platta med hjul ?
lycka till
gaia
 
Om handukstorken flyttas mot värmepumpen kan du ha tvättställ där handdukstorken, nån halvcirkelformad variant. Då kan du ha dusch där tvättstället är. Bygg upp väggar eller sätt frostade glasskivor, så blir toaletten mer privat.
 
Dusch (väggar som svängs in) där tvättstället är. Toan vrids så att den står mot kortväggen längst ner. Mellan toa och dörr får ett nättare tvättställ plats. Förvaring på hjul där det finns ett antal öppna fack/plan i praktisk höjd för sortering av tvätt. Denna mellan handdukstork och vp.
 
Flytta dörren,går det? För oss löste det en badrumsrenovering. Sätt den framför värmepumpen. Sen tror jag ni kan få in både dusch o bad i nedre delen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.