Vi håller på att sätta nytt tak, och ska även inreda vinden senare i år (huset är från 1926 och taket byttes för 50 år sen).
Två rör kommer nerifrån, ett avluftningsrör för avlopp, och ett ventilationsrör från badrummet. De ser ut som på bilden.

Frågor härav:
- Avluftningsröret (till vänster) ser ju ut som helvete. Hur ansluter jag ett nytt modernt grått rör till detta?
- Det högra röret är alltså ventilation från duschen/badrummet våningen under. Varför ser det så konstigt ut? Brukar ju vara ett plåtrör menar jag, och detta är nån form av betong-variant…!? Kan/ska jag byta det?

Det ska tilläggas att bägge dessa rören kommer snart att byggas in och bli svåråtkomliga (inspektionslucka), så det är lika bra att göra rätt nu.

Tacksam för input! :)
 
  • Vind med rör och isolering, tejpade, gammal skada, träbeklädnad, reparationsbehov, sophink, belysning ovanifrån.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gamla isolerade rör, skadat trä och isolering i en vind med brunt trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nus73
Det högra är med största sannolikhet en eternittrumma. Jag hade behållit det om det är helt. Det är förmodligen inga problem att byta det annars, beror lite på hur det ser ut nedåt.
 
  • Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
Tack!
Det verkar helt, ska se vad plåtkillen säger i veckan när han ska sätta på nya tak-kupor, om det passar eller inte.
Jag kommer även öppna upp golvet för att se vad de har hittta på där tidigare (det är ju uppenbaret nyare virke på vissa ställen).
 
Det vänstra är ett gjutjärnsrör och det högra ett eternitrör.
Gjutjärnet skarvas med en muff, lämpligtvis en fernco (ser ut som ett tjockt gummirör med två rejäla slangklämmor på). Om du vill byta eternitröret skulle jag ha tejpat in det rejält, kapat det under golvnivå, och fått en plåtslagare att tillverka en övergång. Annars kan det vara kvar, enda anledningen att ta bort det är ifall det skulle förenkla takarbetet.
 
  • Gilla
SvanteC och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.