Jag tänkte bygga ett dubbelsidigt plank med liggande bräder och jag skulle behöva hjälp med dimensionerna på virket. Planket är sådant att varannan bräda placeras på framsidan och varannan på baksidan så att man får ett genomsläpp för vinden men ingen insyn. (Något liknande det som finns i den bifogade filen.). Det skall vara 1800 mm högt. Jag har koll på plintar (700 mm djupa) och stolpar (95x95 mm) men vilka dimensioner ska jag välja för de liggande bräderna? Ska de vara hyvlade? Jag vet att man maximalt ska 2 m mellan plintarna, men hur vet man om man ska mindre avstånd?

Tack på förhand,

/Fredrik
 
Om inte planket är mycket vindutsatt bör 2 m mellan stolparna räcka. Det beror också lite på hur långt planket ska vara. Jag byggde för säkerhets skull i ena ändan en vinkel på en knapp meter (tänk till i så fall - vinkeln blir snygg om man 'följer' planket) och fick på detta sätt en ytterligare stabilitet. Har för mig att jag använde 120 mm breda plank, ohyvlat tryckimpregnerat som inte behandlades. Var snyggt även efter 20 år. Klädde planket med kaprifol som klipptes ner ca var 6:e år och då passade jag på att tvätta planket med högtryckstvätt.

Det är också bra om du inte låter bräderna gå omlott utan lägger de precis i kant på var sida för att få så mycket vindgenomsläpp som möjligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.