Hej! Har ett nybyggt garage på ca 60kvm, med en snitthöjd på ca 2,5m takhöjd (snetak). Isolerat 195mm i tak och 145mm i väggar.

Nu behöver jag hjälp med vad för grejer jag behöver till att värma upp garaget.
Har gjutit in 2 st slingor på ca 80m/st med 20mm vattenrör för uponor.
tänkte även sätta in en fläktkonvektor element för att värma samt röra runt luften då jag inte vill ha jättehög värme i golvet.

Det jag skulle vilja ha hjälp med är
Hur stor elpanna (elpanna med pump?) behöver jag?
Acktank?
Behöver jag egen pump till golvvärmen eller skulle man kunna driva båda slingorna och fläktkonvektorn på samma pump å bara ha egen termostat till golvet?
Annat som behövs för att få till ett bra värme system?

Kom gärna med tips på lösningar å gärna länkar till vart jag kan se priser m.m
Allt jag har just nu är 4 rör som kommer upp från golvvärmen så allt annat behövs.
priset spelar självklart roll så, så bra som möjligt så billigt som möjligt.

Kan tillägga att jag bor i kiruna och det kan som kallast vara ner till -35 grader och har tänkt ligga på ca 15 grader året runt.

Tack på förhand.
 
Ska du förvara bilar där? Dum fråga kanske men avgörande om du tänkt köra in och ut dagligen. En rejäl anläggning för avfukting behövs om inte bilarna ska rosta sönder.
 
Nja , självklart kommer jag tina bilen men kommer förmodligen inte bli allt för ofta. fast har inte haft problem med rost tidigare pga det i mindre "hemmagarage" så det ska nog inte vara någon fara.
 
Dalhagg skrev:
Nja , självklart kommer jag tina bilen men kommer förmodligen inte bli allt för ofta. fast har inte haft problem med rost tidigare pga det i mindre "hemmagarage" så det ska nog inte vara någon fara.
Värmebaronen har en mini-elpanna, tror den heter MP4. Vore perfekt för dig. Kör bara på golvvärme, tycker jag.
 
Tack ska kolla där! Men har googlat och läst lite å verkar som att det ska bli mer energi effektivt att kombinera med en fläktkonvektor? Sen om man har ca 12 grader å skulle vilja höja värmen lite om man ska vara å skruva eller något borde det väll gå fortare att höja värmen om man har nått som har fläkt i sig?
Kan vara helt fel men har bara fått för mig det efter att ha läst på internet.
Kanske nån som kan dedär bättre som kan förklara hur det funkar?
 
Det är aningen mer energieffektivt att värma med konvektor än med golvvärme. I alla fall om golvet är bra isolerat. Är det dåligt isolerat blir det stor skillnad. Problemet är att det är det faktum att golvet är varmt som ökar förbrukningen. Är golvet varmt ökar förbrukningen även om du också har en konvektor. Däremot är konvektorn utmärkt till att snabbt värma upp.

Något att tänka på är att golvvärmen är mycket långsam. Om du har 12 grader i garaget kanske golvet är 14 grader. Värmer du luften till 20 grader med konvektorn är golvet fortfarande 14 grader eller aningen mer. Det känns inte speciellt varmt.
 
En byggfläkt I stället för fläktkonvektorn är väl betydligt billigare. Driftskostnaden borde vara samma.

Acktank verkar onnödigt.
Om du har billigare nattström så kan du förståss lagra energi I den på natten, men utan att räkna på det så tror jag återbetalningstiden blir väldig lång..
 
Golvvärmen är mest för att man ska kunna ligga på golvet å skruva utan att få köldskador. Eftersom en vattenburen fläktkonvektor inte var särskillt dyr så tänkte jag att de kan va bra att ha för att kunna öka värmen snabbare. Men dom finns också i flera olika storlekar, hur många kw borde man satsa på? Onödigt å ha en alldeles för stor men man vill ju inte ha en för liten heller?
 
Kör med golvvärme så du får upp temperaturen till ca 15 grader. De gånger du ska in och skruva behöver du extra tillskottsvärme snabbt. Diesel-kanon eller byggfläkt skulle fungera.

Men du behöver ju varmvatten till golvvärmen. Hur värmer du ditt hus som jag antar ligger i närheten? En kulvert därifrån är ju en vanlig lösning.
 
Golvvärme och en byggfläkt vid behov. Enkelt, energimässigt helt ok och billigt.
Elpannan kopplas direkt till golvvärmen, tror till och med cirkpump ingår, alltså blir installationskostnaden låg. Ska du köra med vattenburen fläktkonvektor så blir det dyrare installation. En byggfläkt funkar minst lika bra och kostar typ 299:-.
 
Ja kanske får göra så, å satsa på nå bra ventilation mot fukt också. Möjligheten att sedan lägga till ett element finns ju alltid. Jag har fjärrvärme, men eftersom vi har i princip sveriges dyraste fjärrvärme samt en jobbig kommun att ha å göra med så blandar jag helst inte in dom mer än nödvändigt. Så en elpanna är det jag är mest inne på.

Nån som har nå andra bra tips på prisvärda mindre elpannor som man kan kolla på?
 
Fjärrvärmen kan väl ändå inte vara dyrare per kWh än elen?

Eftersom det inte är bostadsutrymme kan en avfuktare vara ett alternativ till ventilation.
 
Ne men att slippa tjorva med kommunen är värt pengarna. Har du nå tips på någon bra avfuktare? Har kollat på forumet å verkar finnas en uppsjö av olika tips på avfuktare och ventilation men minst lika många åsikter om vad som är bäst.
 
Det är inte så att avfuktare är generellt bättre än ventilation eller vice versa. Om det bara är fukten som är problemet och det inte är för kallt så är en kondensavfuktare ett energieffektivt sätt att bli av med den. Är det kallt måste man ha en sorptionsavfuktare och då är inte energibiten lika fördelaktig. Är det annat än fukt man vill bli av med, svetsrök, lackångor eller slipdamm till exempel så är det bara ventilation som gäller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.