Hej!

Installationen av kaminen och acktanken har gjorts, mot offert och nu är vi inte ense om vissa saker. Kan ni hjälpa till att tolka?

Så här ser offerten ut:
******
Betr. installation av vedkamin och ack tank (Fastighetsbeteckning) Umeå kommun

Vi erbjuder oss att utföra installationer enligt er förfrågan och underlag inom rubr.

Till en kostnad av: 63 000 + moms

Förtydligande
I vårt anbud ingår en 1000L ack tank isolerad med 200L varvattenberedare, 15m solslinga, el-patroner, automatikskåp, expansionskärl, laddkrets, shuntgrupp för golvvärme och säkerhetsarmaturer.
Rör delar och isolering ingår i erforderlig omfattning.
I detta pris ingår även nedlagda arbete och material i grundplatta.
El-inkoppling ingår ej.
Vedkaminen ingår ej.
Skorsten ingår ej..

*******

Vi har bytt ut tanken mot en annan, men i övrigt har de utfört arbetet som beskrivet. Nu till det vi inte är överens om.

Från kaminen går en stigande rörledning upp till ett expansionskärl. Från detta kärl går röret upp genom taket för att kunna släppa ut eventuell ånga ifall det skulle börja koka. Håltagningen i taket, och lite jobb med gipsskivorna gjorde snickarna till en kostnad av nästan 4 000. Detta fakturerades mig. Jag har hela tiden trott att detta skulle dras av från priset, från vvs-firman. Anledningen till att snickarna utförde detta arbete har jag uppfattat som att vvs-firman inte vill ha ansvar för hålet i taket, ifall det skulle bli något i framtiden.

Hur skulle ni tolka detta? De har ju varit väldigt noga med att ange allt som INTE ingår i offerten. Men inte just denna bit. Det verkar vara så att vi i vår kommunikation inte varit tydliga. Ett muntligt missförstånd helt enkelt. Eller så försöker de blåsa mig på 4000 kronor.
 
Det står i offerten:

"Vi erbjuder oss att utföra installationer enligt er förfrågan och underlag inom rubr. "

Vad var din förfrågan?

Spontant tycker jag att det känns som om håltagningen borde ligga inom offerten iom att de inte har specat att det inte ingår. Dock tror jag att det var en miss från VVS:arens sida, då det är rimligt att fakturera det separat pss som t.ex. elen.
 
I offerten står det "I detta pris ingår även nedlagda arbete och material i grundplatta."
Dvs det står inte att håltagningen ingår.
I mina ögon har de gjort rätt.
mvh
greenbay
 
Ok, men håltagningen och det gjordes ju i samband med installationen av expansionskärlet. Nåväl, jag undrar vem som kan avgöra det här. Kanske husföretaget (Skidsta) eller besiktningsmannen kan avgöra tvisten.
 
Såjävlatypiskt!
Jag tycker att det borde ingå i offerten, ångavledningsröret är ju inte precis nåt extra, utan en nödvändig säkerhetsdetalj. (som dom också skrivit ingår) Jag kan förstå om rörkrökaren vill friskriva sig sig från håltagningen, men antar att dom glömt denna detalj.
Men som vanligt antar jag att det är bäst att försöka mötas halvvägs, det är ju inga astronomiska summor, eller försök snacka åt dig nån finess/pryl som inte ingår i jobbet.
 
Tråkigt när det trasslar, och inte blir det bättre för att jag svarar helt off-topic... Vad använde de (du) för rör i plattan? Antar att det var nån sorts isolerad kulverthistoria!?
 
LinaoMarcus: Jag försökte söka reda på ett inlägg jag gjorde någon gång i våras/somras, där jag hade fotat rören, men av någon anledning får jag inte fram inlägg i maj och juni, utan det är liksom ett tomrum där... :( Men det är helt enkelt kopparrör, med sån där vanlig isolering :) Sån där skumplastliknande isolering med plastig yta.
 
Ok. Ska kolla med grund-killarna om de har något att erbjuda. Det är förmodligen samma gäng som göt åt dej - vi bygger åxå skidsta en bit från umeå.
 
Det var dock vvs-arna, dvs. Sävar Energitjänst som drog rören.

Norrlands grundmontering som gjöt grunden var riktigt bra att ha att göra med. Hjälpsamma, trevliga och roliga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.