Hej.
Jag har en Nibe 410p som kompressor inte funkar längre och jag använder den bara till varmvattnet och fläktarna just nu.
Men jag börjar misstänka att shunten läker igenom fast den står längst ner på blått, det ser ut som elpatronen får jobba så ofta fast vi inte använder nå varmvatten.
Finns det nått sett att stänga cirkulationspumpen helt eller nån ventil för radiatorerna vore ju bättre kanske?

Enligt manualär det ventil (50) men som jag ser finns inte den på mina grejjor.
 
  • Värmesystem med kopparledningar och en Grundfos cirkulationspump, utan synlig ventil märkt (50).
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rörsystem och ventiler med viss korrosion, eventuell avsaknad av manualens ventil (50).
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är bara att ändra driftläge:

Diagram över driftlägesindikeringar för värmepump med beskrivning av indikatorlampor och driftlägen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Men om det ändå läcker ut värme på grund av självcirkulation så behövs en ventil på ledningen.
 
Vilken årsmodell är det? Det brukar sitta en avstängningsventil ovanför/bakom cirkulationspumpen som stänger av framledningen. Tänk på att kompressorn kan spara 8000-9000 kWh/år om den fungerar som den ska och beroende husstorlek etc. Går att välja 650 W kompressor som de sista årsmodellerna av 410P hade istället för 550 W som tidigare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.