Hej!


Jag och sambon har köpt en kåk med pelletsbrännare och panna, som hittills fungerat klockrent!


Vi flyttade in 15/6 och har sedan dess inte sotat ur pannan något och skulle vilja göra det nu, dels för att få lite kläm på det inför vintern men också för att få en uppfattning om hur mycket sot det bildas på ca 3v.
Har endast sotat ur vedpannor, kaminer och avgassystem tidigare :cool:


Brännaren är en Viking bio och pannan är en CTC Family 1200.

Jag förmodar att man stänger av maskineriet till att börja med, därefter tar jag lös röret från skruven ner till brännaren, skruvar lös brännaren från pannan, lyfter åt sidan och sedan gör rent i pannan och brännaren.
Är jag ute och cyklar? Något mer jag behöver göra eller tänka på? Luckan på sista bilden, är det något där under som behöver sotas ur?


19cd7c9f0f073484df501d54226477c6.jpg

b8df0c32c812b99f330bbf1e6403f555.jpg

d957033bdc033a1cb3384e8dafd1cac4.jpg
 
Under den luckan sitter det ett antal tuber med turbulatorer (rökgasbromsar) ,
som måste tas ur och sotas. Om du inte har en skötsel anvisning så kan
du ladda ner från CTC hemsida.
 
  • Gilla
Enbertill
  • Laddar…
Nu har jag en äldre CTC panna utan tuber och en annan brännare, men vintertid sotar jag varje vecka, nu på sommaren en gång i månaden. Eldar man med säckar brukar det vara dax efter 10-15 säckar, vid runt 20 säck brukar optovakten slå ifrån pannan, den känner av om det är för sotigt/dåligt drag.
Stäng av och vänta 3-4 timmar innan du tar bort brännaren, man får planera lite så inte familjen ska duscha just då.
 
Jag har en CTC1100 med samma brännare, så det är i stort sett samma som du har.
Fallrörsslangen behöver du antagligen inte ta bort, om den är lång nog för att du ska få brännaren ur vägen.

Lossa brännaren på pannan, den svänger ut med armen.
Skrapa loss eventuell kaka med den halvcirkelformade sotskapan
Lossa rostret och borsta rent, ta bort eventuell aska runt tändelementet
Montera tillbaks rostret korrekt.

Brännarrummet i pannan suger du rent, eller skyfflar rent. Jag använder en askspade från classe som passar ganska bra.

Under luckan du visade finns turbulatortuberna.
Skaka rent turbulatorerna och lyft ur den (kom ihåg var de satt).
Du bör ha en skrapa som är gjord för att komma åt eftereldningsytan bakom turbulatorerna (innanför, mot eldröret). Skrapa rent där.
Kör rent turbulatorerna med viska. Orginalviskan är fyrkantig, och fungerar utmärkt.

Någon gång till och från bör du även dela på ytter och innerör på brännaren och göra rent där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.