Finns det någon här som har koll om det är möjligt att få ut en ventilations kunnig person att titta på hur dragningen av rör skulle kunna göras?

Eller är det att rita upp planritning på huset och skicka för att få ett förslag?

Vi har ett gammalt hus som i samband med renovering ska installeras med ventilation. Vi tror FTX aggregat. Vi kommer antagligen göra jobbet själva då allt ska rivas upp för golvvärme osv så inget som kan göras hela jobbet med en gång. Men det vi behöver hjälp med är att få (köpa) en ritning på hur vi skulle kunna dra rören.
 
Det finns många sidor på nätet som projekterar och levererar ritning om ni köper materialet av dem. Typ soliduct.se, aligvent, ventilationsbutiken etc. De kräver dock att ni kan leverera ritningar och sektion/sektioner. Ritningar kan göras för hand och skannas in som pdf. Men det bästa är om ni ritar upp huset i något CAD-program och levererar dwg-filer.
 
  • Gilla
Malias
  • Laddar…
Tack för tipsen! Ja det lutar nog åt att rita up planritning på huset. Bara att börja mäta :)
 
K
Alig säljer projektering utan krav på att man handlar materialet. Jag köpte tjänsten och tog pris från konkurrenter baserat på materiallistan. Slutade med att jag handlade från Alig pga. Pris.

Mängdförteckningen visade sig senare vara fel på vissa punkter, men alig skickade ut saknat materialet utan kostnad utan att jag ens behövde be om det.
 
  • Gilla
Malias
  • Laddar…
Du kan ju kika på ritningen hur vår FTX-ventilation byggdes, det ger kanske lite idéer:
Teknisk ritning av FTX-ventilation i ett hus med beskrivning av rördragning genom kattvind och vindsbjälklag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

De "längsgående" rören är alltså dragna i den ena kattvinden, och den "tvärgående" i vindsbjälklaget.
Själva vinden är en oinredd och oisolerad "klimatvind".
Ritningen är gjord av en konstruktör som Solidukt anlitade.

Ritning som visar FTX-ventilationssystem i ett hus med kanaler i kattvind och vindsbjälklag, omarkerad klimatvind.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ritad teknisk skiss av ett FTX-ventilationssystem på en vind med markerade längs- och tvärgående rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Älska
  • Gilla
MammaJohanna och 2 till
  • Laddar…
Jag lät ”Alig” göra ritning och mängda upp material.
Monterade all själv.
Tänk på att installationen skall anmälas till byggnadsnämnden och ”OVK” besiktning skall göras innan anläggningen godkänds,för detta behövs godkända relationsritningar mm.
Detta var inga problem, hittade blanketter på nätet för egenkontrollprogram och köpte tjänsten ”Injustering o OVK” av ”Alig”.
 
  • Älska
Malias
  • Laddar…
K KjellTimell skrev:
Alig säljer projektering utan krav på att man handlar materialet. Jag köpte tjänsten och tog pris från konkurrenter baserat på materiallistan. Slutade med att jag handlade från Alig pga. Pris.

Mängdförteckningen visade sig senare vara fel på vissa punkter, men alig skickade ut saknat materialet utan kostnad utan att jag ens behövde be om det.
Tack så mycket för dina råd! Dessa ska jag kolla upp :)
 
T
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Du kan ju kika på ritningen hur vår FTX-ventilation byggdes, det ger kanske lite idéer:
[bild]
De "längsgående" rören är alltså dragna i den ena kattvinden, och den "tvärgående" i vindsbjälklaget.
Själva vinden är en oinredd och oisolerad "klimatvind".
Ritningen är gjord av en konstruktör som Solidukt anlitade.

[bild]
Tusen Tack! Detta är guld värt! Sk kolla igenom dessa :)
 
@ @nders skrev:
Jag lät ”Alig” göra ritning och mängda upp material.
Monterade all själv.
Tänk på att installationen skall anmälas till byggnadsnämnden och ”OVK” besiktning skall göras innan anläggningen godkänds,för detta behövs godkända relationsritningar mm.
Detta var inga problem, hittade blanketter på nätet för egenkontrollprogram och köpte tjänsten ”Injustering o OVK” av ”Alig”.
Tack! Ja det är mycket att tänka på och se till att allt bir gjort med godkännande osv. Så vi försöker få allt planerat nu :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.