Hej har ett litet problem med vårt element i sovrummet

Det ger bra värme vintertid men termostaten verkar inte fungera då den ger full värme oavsett vad vi ställer in. Övriga element fungerar och de flesta andra termostater är enkla att plocka av med skruv så att jag har kunnat röra stiftet och kontrollera regleringen.

Detta element hittar jag dock inget enkelt sätt att plocka av termostaten, skickar med en bild. Någon som vet, måste jag alltså släppa på muttern innan termostaten i själva T-kopplingen? Antar att då till skillnad från våra övriga termostater måste vattnet vara avstängt för det lär läcka därifrån?

Några andra tips på vad det kan vara när jag kan stänga av övriga element i huset och bara låta varmvattnet värma till dusch mm men just detta element går ej att reglera

CqTcrwDRy.jpg

MVH Lorant
 
Redigerat:
du kan lugnt släppa på muttern så sitter stiftet bakom, inget tappande behövs !
 
Tackar, har plockat av det och som jag misstänkte är det stiftet som har fastnat. Nu är det dock lite tvärtom eftersom stiftet verkar ha fastnat i "öppet" läge så vi får ju konstant värme hur vi än gör. Jag har försökt banka för att få in det men får det inte att fjädra. Bara att ge upp och byta termostat i veckan eller finns det några andra knep/knåp att få skiten att fjädra in?

Känns väl som att det inte är en stel metallbit man slår på med hammarn men det fjädrar inget även om jag slår till hyffsat

/Lorant
 
byt packbox !

det är den i mässing som stiftet löper i, ser ut att vara en gammal TA rad ventil, bör vara ett nyckeltag 13mm , samma sak där inget tappande behövs, det kan dock komma ett par droppar när du tar loss den gamla
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.