Hej!
Behöver hjälp med tips på vart/hur man planerar in hus och garage på en tomt som lutar.
Fakta tomt:
30m bred
50m lång
Lutar från höger till vänster, ca 1m höjdskillnad.
Berg i dag ca 16-18m in på tomten på höger sida.

Vi funderar på ett 1-planshus på 144m2 och ett garage 56m2.

Hur skulle du planera hus och garage?
Garaget högre än huset eller huset högre än garaget?

Tacksamt för all hjälp/tips!
 
Huset ska vara högre än garaget iaf. allt annat ser lustigt ut.
 
Mikael_L
Med så lite info kan det enkla svaret endast bli "huset högre än garaget".

Men sen med det sagt så kan det ju ändå bli hur dåligt som helst.

Man ska väl rimligtvis placera både hus och garage så man tar tillvara på alla goda förutsättningar som finns på tomten.
Det gäller alltså: väderstreck, utsikt, ej önskad utsikt/insyn, gatunivåer, planlösningar, vad man tänker använda sin trädgård till, markförhållanden, bevarandevärda träd etc på råtomten etc etc.


Jag undrar faktiskt lite hur ni redan nu vet att det ska bli ett 144m2 hus, men inte var ni ska ställa det ... :confused:
Det känns som att ni hamnat i en ganska vanlig "fälla".
 
Mikael_L skrev:
Med så lite info kan det enkla svaret endast bli "huset högre än garaget".

Men sen med det sagt så kan det ju ändå bli hur dåligt som helst.

Man ska väl rimligtvis placera både hus och garage så man tar tillvara på alla goda förutsättningar som finns på tomten.
Det gäller alltså: väderstreck, utsikt, ej önskad utsikt/insyn, gatunivåer, planlösningar, vad man tänker använda sin trädgård till, markförhållanden, bevarandevärda träd etc på råtomten etc etc.


Jag undrar faktiskt lite hur ni redan nu vet att det ska bli ett 144m2 hus, men inte var ni ska ställa det ... :confused:
Det känns som att ni hamnat i en ganska vanlig "fälla".
Absolut Mikael_L, vi känner oss fast i fällan.... :)
Har snöat in oss på ett Prio2-hus (144m2) från Eksjöhus med tillhörande dubbelgarage på 56m2.
Jag vet, fel ordning.... men det är där vi sitter i dagsläget.

Var inne på samma tomt för 2 år sedan och hade 20-talet hustillverkare som synades, vilket tog "knäcken" på oss då.

Nu är vi tillbaka på samma tomt (som vi verkligen gillar), och har gått från andra hållet och "bestämt" oss för ett hus som passar oss i storlek och kvalité.
Men hur får anpassar man det till tomten?

Där står vi idag....

Senaste tanken är garage lägre/hus högre men att man "sätter ihop" de och minskar på så sätt höjdskillnaden.
Tar gärna emot tips på liknande fall där man lyckats få till det på det vis vi tänker eller andra fall på samma tomtförutsättningar.
 
Ni kanske får fler svar om ni inte hade lagt frågan under El-forumet? Tips: Be moderator/Admin flytta tråden.
 
Bilder är bra eller skisser på tomten och omgivning. Har ni låst rotationen (norr/söder) ?
 
b8q skrev:
Ni kanske får fler svar om ni inte hade lagt frågan under El-forumet? Tips: Be moderator/Admin flytta tråden.
Blev fel från början, ligger en tråd under bygg oxå :)
Tack ändå.
 
Ska se om jag kan få till en bra bild. Svårt att få med allt, speciellt höjdskillnaden.
Baksidan kommer stå mot söder, så långt är vi överens :)
 
Mikael_L
Jag själv skulle vilja ställa tvättstugegaveln mot söder eller syd-sydväst.

Och baksidan (v-rum) så man får bra utsikt, och gavlarna alltså åt håll som man inte bryr sig om vad man ser, eller där man kanske vill begränsa insyn.

Sen bör väl garaget ligga i söder på tomten då, och hoppas alltså att tomten är högre i norr då. :cool:
 
Tomten är högre i väst.
 
Mikael_L
prio2-Mfrazn.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mikael_L skrev:
[bild]
Tack för tipset.
Tanken är god och har slagit oss, men fallit bort pga att vi inte vill ha stora vardagsrumsfönster mot grannen i väster utan istället rakt bakåt (söderut) där det är en vall som skymmer insyn.
Garaget vill vi lägga som du ritat men närmare grannen för att få plats med huset.
Garaget blir oxå insynsskydd mot grannen från öster.
 
Mikael_L
Då kommer ni antagligen få ganska jobbigt varmt i vardagsrummet och de flesta sovrummen under sommaren.
 
sant
 
Mikael_L
Dagens hus har ju dock bra mycket mer isolering i väggar och bättre fönster, så värmeproblemen under sommaren lär ju inte vara lika illa som i äldre hus. Så detta ska väl inte överdrivas.

Jag tror att det främst är stora glasytor i söder som kan bli lite problematiska.


Men just priotvå har jag själv svårt att se någon annan placering på än den jag ritade eller den ni tänker er.
Med spegelvänd planlösning kan det ligga mot vänstra kanten på tomten istället, men då den sidan är lägre så är det nog tveksamt om man vill byta plats mellan hus och garage. Fast det beror väl också lite på vilken höjd gatan är på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.