Hej!!
Har införskaffat ett "gammalt" vardagsrumsbord på Blocket. Det är ett Ikea-bord i furu, som jag gissar för ett antal år sen var väldigt vanligt hemma hos folk. Enkelt med hylla under, och avsmalnande ben nertill om nån förstår hur jag menar.. :-/
Har nu tänkt att detta ska få sin plats i vår sommarstuga/torp som jag tänkt renovera i gammaldags ljus torpstil men med en modern tuoch ;)
Tänkte måla detta bord vitt och undrar om nån vänlig och kunnig själ vet hur jag på bästa sätt målar?? Ska bordet slipas lite först, antar att det är nån slags lack på nu.. ?
Vilket slags färg ska jag använda? Ska man använda pensel eller annat? Vad blir snyggast? Vill liksom att det ska vara ganska klarvitt och blankt... tror jag... :-/ Vad tror ni??
/Tjing! :)
 
Hejsan!

Jag är ingen expert men jag har målat en hel del loppisfynd i mina dagar.... ;)

Jag tror att det räcker om du tvättar med målarsoda innan....Om du skall måla med blank färg är det bra att efterdra ytan med en platt bred borste så penseldragen inte syns... ;)
 
Tvätta med målartvätt för att bli av med fetter och annat junk

Slipa av hela bordet, det räcker att rugga ytan ordentligt. Det behöver inte bli trärent.

Måla med en grundfärg för att slutfärgen skall fästa ordentligt

Spackla och slipa om det är nödvändigt, dvs om det finns skavanker som du vill bli av med. För att få en riktigt bra yta kan det vara vettigt att grunda ett varv till och igen kanske spackla och slipa.

Slutmåla två varv, låt torka mellan varven ordentligt

Använd bra penslar som håller ihop borsten ordentligt

Du kan få en spegelblank yta med en lösningsmedelsbaserad färg som inte torkar så fort och en bredare pensel för bordsytan om du gör så här vid slutstrykning: Måla inte kors och tvärs utan stryk först längs med bordet eller ådrorna, sedan stryker du *fjäderlätt* vinkelrät över bordet, då bryter du de ränder som annars skulle ha blivit kvar och färgen flyter ut fint. Detta kräver en bra pensel där borsten sitter där dom skall och inte spretar.
 
Hej!
Är igen expert på att måla bord och så, men ett litet tips kan vara att (efter tvätt, slipning och allt) så målar man detaljerna först, dvs ben och dyl. för att sen måla den stora ytorna, i detta fallet bordytan. Har hört att det ska vara bäst med den arbetsordnigen (och inte som man kanske känner för att börja med).
Lycka till!
 
Tack för alla tipsen! :D
Verkar som att det är på sin plats att investera i en bra pensel :) Jag tror nog att jag ska slipa det en aning och sen spackla eftersom det fanns nån liten repa som det vore bra att bli av med..  Kanonbra med alla tips, nu blev jag jättepeppad på att fixa detta bums!  :D   Jag vill att det ska bli vitt som krita ungefär ::) Nån som har nåt bra tips på färg till slutfinishen..?
/Tjing
 
Ett tips för slutfinishen är att måla med annan färg än vit först. Dvs måla bordet grått, dovt grönt eller dovt blåt, varför inte engelst rött? Sedan vitt. Därefter kan du försiktigt rugga upp ytan med sanspapper runt kanter och hörn, där ett bord normalt blir slitet. kanske repa lite med en spik eller dyl på bordsskivan. Resultatet blir rustikt och passar förmodligen i den torpstil du nämner?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.