Om jag ska knuttimra en bastu, vilken dimension bör jag ha på virket. Har läst här om de som knuttimrat med så klent som 38mm. Det tycker låter som svårt att få det tätt med så tunna dimensioner. Många av de byggsatser som finns är i 45mm, men även det tycker jag låter svårt att få vindtätt med tanke på att virket kan slå och vrida sig.

Jag har aldrig knuttimrat förut så jag tar även gärna emot alla råd och tips om hur jag bör göra för att få till det tätt och bra. Yttermått på bastustugan tror jag blir ca 2,5x4m eller så. Hälften bastu hälften omklädningsrum
 
Har nu pratat med brädgården, de spontar den dimension jag vill ha, efter lite mätande så har jag justerat stugans innermått till 2x3,7m. Lutar åt att använda spontad 45mm för väggarna. Har även lite funderingar på istället för knuttimringen bygga som ett bulhus där vägbräderna staplas mellan stående stolpar som har urfrästa spår att stapla i. Denna byggstil är mer tradition här på Gotland, och man slipper allt urjackande. Men i gengäld blir det mer stagande och lite bökigare att hålla ihop de stående stolparna. Lutar ändå åt att knuttimra, men vet inte riktigt på vilket jobb jag ger mig in på. Ni som har gjort detta vad anser ni?

En annan fråga, för att minska avståndet mellan vägg och ugn så tänker jag mig att mura en vägg precis bakom och på ena sidan av ugnen. Antingen tegel eller putsad leccablock. Min fundering här är risken för frostsprägning. Om stenen och putsen/fogen tar år sig fukt under badet och det sedan blir kallt innan det torkat ut är jag rädd för att puts eller tegelstenar sprängs loss. Hur är det med detta? oroar jag mig i onödan eller bör jag undvika att mura/putsa i bastun?
 
Vill du ha lite livslängd på stugan satsa på att timra med 6" , sköter du taket så håller den i generationer. Välj gran till bastun. Tänk på att timret torka o sjunker ifall du ska regla en mellanvägg. Du ångrar aldrig en för stor byggnad, men du ångrar en för liten / Knut
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.