Har vattenburen golvvärme som är reglerbar med termostat i alla rum.
Senaste 2-3 veckorna har det kommit ett rytmiskt dunkande från rummet med värmepannan. Ljudet börjar oftast på kväll/eftermiddag och håller på ca 10 min, ibland 30-40 min. Går alltid i takt med en klocka, ljudnivån är konstant vid själva tillfället men kan variera mellan dagarna.

Ljudfilen ligger på länken nedan, inspelad från bostaden då jag inte har tillgång till teknikrummet (hyresrätt).
http://sndup.net/rm6z


Servicetekniker har varit här ett antal gånger men vi lyckas inte komma åt problemet. Tyvärr är det svårt att tajma in teknikerbesök när ljudet pågår.

Ingen luft i systemet och allt fungerar som det ska i övrigt. Vi har inte kunnat hitta något samband med något i bostaden som kan framkalla ljudet, ex spolande av kranar eller när golvvärmen slår av och på i rummen.

Någon som har en aning vad det kan vara för något?
 
Redigerat:
 
Redigerat:
Spännande! Inget ljud jag känner igen direkt.

Du kan inte själv lokalisera ljudkällan om du är i pannrummet?

Det kan inte komma ifrån en granne eller så?
 
Tack för svar!

Det är ett parhus och långt till grannarna. :)

Tyvärr har jag ingen access till pannrummet men jag får noga begära det tillfälligt och springa ut nästa gång det kommer.
 
R Regera skrev:
Tack för svar!

Det är ett parhus och långt till grannarna. :)

Tyvärr har jag ingen access till pannrummet men jag får noga begära det tillfälligt och springa ut nästa gång det kommer.

Ja det räcker förmodligen om du fotograferar det som låter i pannrummet så kan folk här berätta vad det är.

Ljud kan fortplanta sig längre sträckor i rörledningar av metall.
 
  • Gilla
Regera
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.