Hej!

Har ett hus från 1976, upptäckte att tapeten lossnat i hörnen under fönstrena på övervåningen..

Tog upp väggen under fönstret och visade sig vara fukt i hörnen, inga mängder så det blivit några större skador men måste ju hitta vart det läcker så jag kan täta innan jag bygger igen väggen igen :S

Rev upp lite mer på sidan av fönstret och kändes inte fuktigt högre upp..?

Varför det inte är någon isolering i hörnet är för att jag tagit ut den för att kolla..

Tog några bilder här:

dsc04391se.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

dsc04401f.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



dsc04411bb.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

dsc04421lv.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Min enda teori är att det regnar snett in på sidorna av fönstrena så det rinner ner och samlas i hörnen.. Låter dock otroligt tycker jag,..? Kan inte se några andra svagheter med fönstrena..?
 
Det ser ut som att Överblecket sitter utanpå fasaden? Börja med att kolla om det kommer in där? Kolla tätningar mellan fönster och fasad runt om och leta efter sprickor. Det ser också ut som att du har gavlar på fönsterblecket, kolla hur träet runt det området också.
 
Goteborg skrev:
Det ser ut som att Överblecket sitter utanpå fasaden? Börja med att kolla om det kommer in där? Kolla tätningar mellan fönster och fasad runt om och leta efter sprickor. Det ser också ut som att du har gavlar på fönsterblecket, kolla hur träet runt det området också.
Tack för svar!

Överblecket sitter på fasaden japp, måste hitta en lång stege först för att nå upp dit :)

Fasaden är bytt för några år sen av gamla ägaren.. Gavlar på fönsterbleck? vad innebär det:)
 
Det ser ut som det blivit tillägsiolerat rätt rejält, är det fuktigt nu eller kan det vara en gammal skada?
 
pbengtsson skrev:
Det ser ut som det blivit tillägsiolerat rätt rejält, är det fuktigt nu eller kan det vara en gammal skada?
Det finns ingen fukt förutom i hörnet på fönstret,

Ska prova täta blecket ovanför imorgon får se om det hjälper.. annars tar vi nya tag..
 
Liggande falspanel är alltid lite risky om man inte lyckas få det tätt bakom fodret. Kan blåsa/regna rätt in. Ta bort fodret å se hur set ser ut på utsidan. Antingen fogar man igen Alt sätter ett stopp bakom foder
 
  • Gilla
Ingemar O
  • Laddar…
Goteborg skrev:
Det ser ut som att Överblecket sitter utanpå fasaden? Börja med att kolla om det kommer in där? Kolla tätningar mellan fönster och fasad runt om och leta efter sprickor. Det ser också ut som att du har gavlar på fönsterblecket, kolla hur träet runt det området också.
Såhär ser det ut på överblecket, tätt är det ju inte iaf

dsc04451nm.jpg
 
Blecket bör bytas till ett som når upp till sponten. Där ska det knäckas in och fogas.

Ett annat alternativ är att såga ett vågrätt spår in i panelen och trä in blecket där.

Hursomhelst bör blecket bytas ut.
 
vojma skrev:
Blecket bör bytas till ett som når upp till sponten. Där ska det knäckas in och fogas.

Ett annat alternativ är att såga ett vågrätt spår in i panelen och trä in blecket där.

Hursomhelst bör blecket bytas ut.
Okej, får ta tag i det.. nu har ju alla plåtslagare semester så får väl täta med fog tillfälligt.. ska regna rätt rejält i övermorgon..

Hjälper inte detta får jg ta lös fodret för att kolla hur det ser ut
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.