Hej!

Vi bor i ett radhus från 1980-talet där vi delar en sida/vägg med en annan fastighet. Vi har problem med akustik i golvet på nedervåningen där ljud från grannfastigheten hörs tydligt (om de tappar något i golvet, springer/hoppar/stampar, drar en stol utan tassar etc). Inga andra ljud hörs genom väggen.

Självklart förstår vi att det aldrig kommer vara helt tyst gentemot grannen i ett radhus och vi har inga problem med vissa andra stomljud (vibrationer från trappor etc). Har läst igenom en hel del trådar tidigare i forumet som behandlar liknande problem, men inte blivit mycket klokare.

Jag letar efter åtgärder som man skulle kunna göra för att minska ljudet från golvet och skulle behöva hjälp med att fundera lite och förstå hur ljuden transporteras. Bifogar ritningar på plattan och undergolvet, väggen mellan fastigheterna samt mellanbjälklaget.

Alla idéer tas emot med glädje :)

Teknisk ritning, byggnadskonstruktion, sektion, annoterad, mått, detaljer, isolering, konstruktiva element, armering, ingenjörsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Teknisk ritning, detaljerad sektionsutsikt, dimensioner, byggdetaljer, isolering, text och måttangivelser, handskrivna anteckningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arkitektonisk sektionsteckning av en byggnadsdel som visar material och konstruktionsdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggnadsritning med väggsektion, isoleringsmaterial och måttangivelser visas. Konstruktionsdetaljer för byggteknik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
En idé som jag själv har funderat på är att byta ut plastfolie, sand och cellplast mot ett nivellgolv med akustikskruvar. Eftersom det ändå är en riskkonstruktion idag med golvet så kunde man slå två flugor i en smäll.

Tyvärr är jag inte säker på att ljudet går genom grannfastighetens golv, vidare genom 2,5 cm cellplast som plattan enligt ritning är delad med och sedan upp genom vårt golv igen. Men det kanske någon annan kan svara på om det är rimligt :)
 
Är det utfört som det är ritat så är ju konstruktionen ok ur ljudsynpunkt. Den svagaste punkten i uppbyggnaden är mot golv där det endast är 1 lager gips. Beror väl på art där går väl värmerören till radiatorern. Eller är det elkabel?
Det är 2 våningar också. Det bör då rimligtvis vara skillnad mellan neder och övervåning?

ytterligare gips kan hjälpa men flanktransmissio e är svår att komma åt på effektsidan och lättare att åtgärda där saker sätts i svängning.
 
I Installation skrev:
Är det utfört som det är ritat så är ju konstruktionen ok ur ljudsynpunkt. Den svagaste punkten i uppbyggnaden är mot golv där det endast är 1 lager gips. Beror väl på art där går väl värmerören till radiatorern. Eller är det elkabel?
Det är 2 våningar också. Det bör då rimligtvis vara skillnad mellan neder och övervåning?

ytterligare gips kan hjälpa men flanktransmissio e är svår att komma åt på effektsidan och lättare att åtgärda där saker sätts i svängning.
Ja det var min första tanke också. Det ser ut som att det är genomtänkt. Sen är det svårt att se om det t.ex faktiskt finns cellplast i plattan eftersom den är gjuten helt på sidorna så utifrån kan man inte se det.

Våning två har inte samma problem. Nog för att man hör stomljud, men det är dova dunsar eller vibrationer på sin höjd. Problemet på nedre plan är väldigt annorlunda. Om någon tappar något hårt i golvet i grannfastigheten så låter det precis som att det hade varit inne hos oss.

En fundering som jag hade var att sätta upp 70-reglar med 1cm avstånd från nuvarande vägg och sätta dubbelgips med akustikfok osv. Men eftersom ljudet inte känns luftburet så vet jag inte om det skulle hjälpa något.

Gällande vid golvet där det är 1 lager gips så stämmer det att radiatorrören går där. Man skulle ganska enkelt kunna flytta ut dom och montera på utsidan och gipsa igen där om man ville.
 
Hej igen!

En liten uppdatering i mina fortsatta undersökningar för att komma fram till hur golvljuden fortplantas och vad man kan tänkas göra :)

Jag tog bort golvlisten mot väggen som gränsar mot anliggande fastighet och hittade något som såg underligt ut i mina ögon. Bakom radiatorröret på ett ställe kunde jag se att det var ett mellanrum mellan gipsskivorna på ca 1,5 cm där jag enbart såg svart plast. Tog fram ritningarna igen och hittade följande (bifogar bild).

Den avskiljande väggen verkar vara byggd i block, eller sektioner, där det är skarvat enligt ritningen (oklart hus många, jag kan bara hitta en skarv). Där en sektion slutar sitter en regel, sen är det 1,5cm mellanrum till nästa regel och nästa sektion. Där emellan är det drevat med isolering och plast.

De här blocken ser inte ut att vara förskjutna på något sätt om man ser på skissen.

Rent krasst förstår jag inte hur det kan ljudisolera över huvud taget mot luftburna ljud, men det verkar fungera bra :crysmile:

Frågan är om det här kan vara en bov gällande golvljuden. I så fall borde det kanske räcka att bygga upp en fristående vägg med 45 eller 70-reglar enligt konstens alla regler för vanlig ljudisolering.

Vad tror ni?

Det är en teknisk ritning av en väggkonstruktion med mått och materialspecificering (gipsskiva, isolering, stålståndsprofiler).
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
K kakpirat skrev:
Hej igen!

En liten uppdatering i mina fortsatta undersökningar för att komma fram till hur golvljuden fortplantas och vad man kan tänkas göra :)

Jag tog bort golvlisten mot väggen som gränsar mot anliggande fastighet och hittade något som såg underligt ut i mina ögon. Bakom radiatorröret på ett ställe kunde jag se att det var ett mellanrum mellan gipsskivorna på ca 1,5 cm där jag enbart såg svart plast. Tog fram ritningarna igen och hittade följande (bifogar bild).

Den avskiljande väggen verkar vara byggd i block, eller sektioner, där det är skarvat enligt ritningen (oklart hus många, jag kan bara hitta en skarv). Där en sektion slutar sitter en regel, sen är det 1,5cm mellanrum till nästa regel och nästa sektion. Där emellan är det drevat med isolering och plast.

De här blocken ser inte ut att vara förskjutna på något sätt om man ser på skissen.

Rent krasst förstår jag inte hur det kan ljudisolera över huvud taget mot luftburna ljud, men det verkar fungera bra :crysmile:

Frågan är om det här kan vara en bov gällande golvljuden. I så fall borde det kanske räcka att bygga upp en fristående vägg med 45 eller 70-reglar enligt konstens alla regler för vanlig ljudisolering.

Vad tror ni?

[bild]
det är ju prefabblock så att det är genomgående är rimligt. Iom att det bara är ett lager gips vid golv så syns skarven eftersom andra lagret monteras på plats. Det försämrar en aning. Men vi pratar om ca 15x45 mm kanske så det är minimal yta av totalen.

bakom sockeln har du raddisröret som en helst inte vill bygga in. Iofs har det hållt sen Dackefejden så det lär ju inte börja spontanläcka.

Börja med att försöka knöla in lite gips över skarven. 10 cm lång typ å skruva fast. Blir det bättre? Då har vi härlety problemet dit. Blir det inte bättre är det totalkonstruktionen. Förmodligen är det båda om jag får gissa

att bygga en schaktvägg utanför funkar med 45 eller 70 regel lite ull å dubbla gipsskivor. Tar ju en del golvyta i anspråk men det kanske man kan leva med om man får en bättre ljudmiljö.
Eller så smetar du på 1 skiva på befintlig konstruktion. Passa raddisröret i botten så du inte skruvar där.
båda alternativen kommer göra en förbättring. En schaktvägg bättre än en skiva.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.