Hej!

Jag och min familj har flyttat in i ett hus som har egen brunn & filter.
Vi har 2 typer av filter. Ett Callidus med salttabletter i samt ett äldre, där callidus har installerat järn & manganfilter.
callidus.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det med salttabletter, är helt nytt och det andra är renoverat av callidus några månadr innan vi flyttade in.

Jag har aldrig haft vattenfilter tidigare och är således lite fundersam över hur det skall skötas.

Jag ringde callidus för att få de enkla handhavandestegen förklarade för mig. Detta ville de inte. Utan istället så försökte de sälja på mig ett möte med en installatör/serviceman som skulle köra ut och visa för mig. För detta skulle jag tvingas betala nästan 2000 sek.
Roliga pengar. nej.

Så. Istället vänder jag mig hit i hopp om att få lite vägledning & hjälp för att sköta detta.

Det jag undrar är hur kaliumpulvret skall blandas i.
Eftersom det är ett filter som automatiskt rengör sig, så skall pulvret laddas i den blå behållaren bredvid. Jag kände lätt med en pinne. och det var hårt. Ingen vätska här. Utan snarare hård svamp som sugit upp kaliumet?? Kan det stämma??

De direktiv jag fått är .
1dl /månad. Bara att hälla i den blå behållaren, Pulvret skall inte blandas med vatten.
Kan detta stämma? FÖrsökt hitta information på internet utan att lyckas.


Det orenade vattnet är fruktansvärt brunt och otrevligt. Väldigt mycket järn i det. Vad kan vi förvänta oss för vatten om filtrena kör som de ska? I dagsläget så smakar det mycket järn. Men jag är också orolig över att kaliumet kan börjat ta slut i behållaren då jag inte vågat fylla på förän jag vet hur det skall gå till..


Mycket tacksam för svar!

Tack
 
Du har ett sk. Greensandfilter. Strö bara i kaliumpermanganatet i lilla behållaren och se till så att du alltid har salt över vattennivån i avhärdaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.