Håller på och försöker att ta isär ett gjutjärns avlopp.
Jag ska ha ur ett gjutjärns rör ur en 2.1/2 tums gjutjärns muff.
Jag har testat att få isär muffar längre bort på röret som det inte gör något om de går sönder.
Men det går inget vidare, det går av på fel ställe hela tiden.
Använder slägga och hammare. Har försökt vrida ur röret men det sitter som berg.
Någon som har någon ide?

MVH Anders
 
abel48 skrev:
Någon som har någon ide?
Prova med att sätta en oljefilterborttagare om röret. Då får du en liten hävstång med hjälp av handtaget och kan lirka loss röret. Ev. får du sätta en rörstump på handtaget för att förbättra hävstångsverkan. ;)
 
ja det prövade jag men det gick inte, helt stumt, olje filter tången böjde sig.
Det kanske är blygjutet fast i muffen.... :(

MVH Anders
 
Kan du se något i skarven, dvs. i springan i muffen?

Jag fick isär sådana kopplingar med mycket besvör för något år sedan. Där var fogen i muffen gjord med ett cementliknande material, blåaktigt. Det gick att knacka ur delvis med en vanlig skruvmejsem och liten slägga. Sedan gick det att lirka loss röret.

Jag har annars hört att man skall försöka slå eller såga sönder röret en bit från muffen, sedan slår man med huggmejsel och slägga bort skärvor tills man är inne i muffen, osv.
 
Tack för svaret.
Har slagit sönder en annan muff skarv, och i den så var det bly, så det är no det i denna åxå.
Är det inte lätt att muffen spricker om man slår inne i den.
Gjutjärn var ett riktigt elände....

MVH Anders
 
finns det inte klämskarvar när man går över från gjutjärn till plaströr, isåfall borde de kanske bara vara å såga av röret o klämma dit en skarvövergång
 
har fixat det nu, fick borra ur en massa bly och sedan hugga med mejsel... ett riktigt elände jobb.
Jag kunde inte bara såga av röret, för att det var en 2vägs jag skulle in i.

MVH Anders
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.