Hej!

Renoverade köket för ett par månader sen och känner mig ganska nöjd med resultatet. Innan bestod köket av ett matrum och ett separat kök med en dörr emellan. Väldigt få arbetsytor och dåligt planerat. Vi rev ut det gamla köket och tog ner väggen mellan de två rummen för att få ett större och öppnare kök med matplats.

Vi har nu använt det nya köket i några månader och allt funkar bra. Det känns dock som det saknas något och jag tycker köket känns lite kallt och opersonligt. Vi saknar inte några arbetsytor eller förvaring, utan det är snarare saker som får köket lite mer levande som jag efterlyser. T ex hyllor, färg, tavlor, prylar m.m.

Jag bifogar några bilder på hur köket ser ut idag. Tips och inspiration uppskattas verkligen!

5.jpg

6.jpg

7.jpg
 
Det ser ut att vara ett trivsamt kök. Det skulle jag inte ha något emot. :)
Gardintyget är ljuvligt, men gardintypen fel i mina ögon, tar bort för mycket av fönstret. Hyllan är för liten och felplacerad. Vill ni ha 50-talsstuk leta efter en lite större (än nu) stringhylla, helst kanske två i bredd, och placera den över dishon. Överkant hylla i överkant med förnstret för att minska antalet olika "ögon"-linjer.

Ta bort gardinen och sätt samma tyg i en våd hängande över/på kortsidan på högskåpet på bild 1.
Måla matrumsväggens vänstra sida i någon av gardinens färger - men inte samma gröna som kaklet för livlighet (samma för mer lugn).
Allra helst samma färg men i en aningens ljusare nyans, men det är en smakfråga.

Lite tankar att starta med om inte annat ....
 
Fint kök! Det som mest framträder som kalt är den vänstra väggen vid bordet. Där hade jag satt en tavla/affisch/bit tyg uppspänt på en skiva (kanske gardintyget?) - så kommer man en bra bit på väg. Det som annars brukar göra köket ombonat är öppna hyllor med fina saker på, travar med skålar och tallrikar i "rätt" färg, kökshanddukar på några krokar, en knivlist med fina knivar, flera krukor med kryddväxter, en anslagstavla/griffeltavla att skriva kom-i-håg listor på och annat som gör att det syns att någon lever i köket.
 
För det första måste jag säga att köket var snyggt, helt i min smak och går lite i samma andra som mitt. Det som jag tycker gör att köket känns rätt kallt är nog kaklet, för mig påminner det om vatten/hav och såhär på vintern så blir det väldigt kallt. Så känner i alla fall jag:).

Mina förslag.

1. Släng upp en tapet till vänster om matbordet, alltså utifrån den vinkel man ser på bilden.

2. En ny lampa till matbordet, jag rekommenderar starkt en med röd prägel.

3. Nya gardiner, exempelvis med en röd prägel även här, så känns det lite varmare.

4. Kanske någon kökshanduk som "värmer", givetvis i röd ton:).

Jag skulle i alla fall gjort såhär, så tror jag att det hade blivit betydligt varmare och stilen hade bevarats. Tapeten som jag hade satt upp hade nog varit ganska clean som resten av köket. Rörelsen är nog det mesta jag hade varit ute efter där. Annars tror jag mina förslag är rätt bra utan att det ska till för mycket ansträningning.
 
S
Det jag undrar är om listen ovan ugnen är original? Mig veterligen så ska den där "springan" fungera som ventilation för ugn och häll. Kolla monteringsanvisningen.
 
Tack för alla bra förslag!!

Väggen i köksdelen (vid köksbordet) och väggen ovanför diskhon är de två områden jag kommer ta tag i först. Ni har helt rätt, String-hyllan är för liten, det ser nog mycket bättre ut med två långa hyllplan istället.

Lampan ovanför köksbordet ska nog också bytas ut, den försvinner i det vita rummet.

Swedberg: Köket är inköpt på Kvik och vad jag vet så är listen ovan ugnen original. Ugnen har sin egen ventilation och vi har gashäll så jag antar att den inte behöver någon ventilation (?). Men jag ska dubbelkolla monteringsinstruktionerna för säkerhets skull.

Tack än en gång för hjälpen! Jag återkommer när det har skett lite förändringar. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.