Hej!

Jag blir inte klok på hur jag på ett smidigt sätt kan inreda tvättstugan för att efter bästa förmåga dölja rören, både avlopp, vattenn och till bvp. Jag vär iväg till Elgiganten som ritade upp, men hörnet blev inte bra. Vill inte ha några skynken, men kan kompromissa till viss del gällande utrymmet.

Tips mottages gärna innan ikea får en chans att rita upp. Vill helst inte bara ha ett högskåp till höger omröret och en täckskiva så långt röret sticker ut, ca 40cm djupt och 30cm högt.
 
  • Tvättstuga med synliga rör och kablar längs väggen och hörn som behöver inredningslösning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-ritning av ett förslag till inredning i tvättstuga med skåp och bänkar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åsa Lund
inte så lätt att tyda bilden med så mycket svart i den
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
inte så lätt att tyda bilden med så mycket svart i den
Den andra bilden? Blev lite tokigt när golvet färgades svart. Antar att det inte blir mycket bättre med denna bild.
 
  • Kök med mörkt färgat golv och köksinredning med bänkskiva, diskho och diskmaskiner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför vill du dölja rören? Det är väl bra att kunna ha koll på dem?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
T TottoGBG skrev:
Varför vill du dölja rören? Det är väl bra att kunna ha koll på dem?
Väldigt bra fråga. Sambon har dolda rör och torkskåp som krav.
 
Torkskåp är säkert bra, men inte dolda rör.

Vart ska förresten fukten från torkskåpet ta vägen? Det måste hon lösa innan hon sätter in något.
 
T TottoGBG skrev:
Torkskåp är säkert bra, men inte dolda rör.

Vart ska förresten fukten från torkskåpet ta vägen? Det måste hon lösa innan hon sätter in något.
Det blir en liknande, leder bort vattnet via avloppet utan frånluftsventilation.

https://www.bygghemma.se/kok-och-ba...ap/torkskap-nimo-eco-dryer-20-hp-vit/p-375637

Riskerna med dolda rör är tyvärr smällar jag för ta. Bör ju kunna inspekteras i alla fall.
 
Fulkemisten
Jag har "dolt" mina bvp-rör med dels passbitar av klöverplåt som går enkelt att ta bort. Luftigt och bra, man vill som sagt kunna ha koll på rören. På ett annat ställe går rören baktill i ett platsbyggt väggskåp som öppnas typ dagligen då vi har tvättmedel och annat som används ofta i det.
 
I den källaren gör väl gips och plåtreglar ingen skillnad. Inga andra organiska material, sätt inspektionsluckor. Är det fuktigt kan man ju köra minerit eller liknande.

Lär ju vara en bråkdel som är synligt i källaren, och okänsliga material runt om.
 
Rören i taket ser iaf enligt bilden ut att gå till radiatorn = Ska denne vara kvar?
Om ja, byt ut rören i taket mot rör i rör istället så kan du dra de i undertaket och på så vis slipper du ha en låda eller en taksänkning för att "bli" av med dem.

Det lodräta röret i hörnet är ju avloppsstammen, som dessutom ser ny ut så den hade jag bara byggt en låda runt och haft en inspektionslucka så man kommer åt renslocket.

De lägre horisontella rören ser ut att vara till en VP? Är det rör i rör så är det bara att bygga in.

Gällande Torkskåp så tycker jag inte det behöver vara några problem. Kör på Kylskåpsmodellen och ha ett ventilationsgaller mellan torkskåpet och överskåpet, det ska motverka att överskåpet tar stryk eftersom det blir ventilation mellan dessa 2.
 
  • Gilla
Hammarfall
  • Laddar…
Radiatorn ska bytas ut, och få en ny plats. Ska plugga intill ett t-koppling, då får jag bort två rör från taket.
Avloppsstammen har jag precis satt dit, tidigare genade den tvärs över taket, intill radiatorrören och vattenmatningen till köket, så jag fick ducka för att inte slå i.

Jag tänkte försöka med en bänkskiva över rören till vp, och täcka med täckskivor. Om något skulle läcka så ser jag ju det snabbt på golvet. Jag har ritat upp en bild, men telefonen har lämnat jordalivet.

Jag kommer att ha inkommande vatten samt radiatorrör ca 30cm ovanför torkskåpet, som planen ser ut nu. Det blir svårt att göra något annat vettigt av det utrymmet (vrå mellan vägg och murstock)
 
Inte funderat på att flytta radiatorn då också om ni ändå byter?

Tex till under det andra fönstret (vid avloppsstammen) och dra rören dit istället?

Då får du la bort de man ser i taket på bilden helt?
 
Jo, det är just det jag ska göra, byta och flytta radiatorn. Då får jag bort alla rör från taket.
Sen är det bara att försöka dölja rören till VP samt delarna av avloppet från köket.

Hade tänkt mig ungefär så, med täckskivor som döljer rören, även under bänkskiva till vänster.
 
  • Bild på en skiss av kök med planerad omplacering av radiator och dolda rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.