Hej,
Det är så att jag tänkt byta ut en gammal brytare till en nyare som har större knapp.

Jag har gjort det förut men nu på den här, så har de kopplat in;
2st svarta på en och samma "ingång",
sen en grön på den andra "ingången",
och jag ser med ficklampan att det finns nån blå där inne också men kanske inte är inkopplad.

Hur ska jag göra för att koppla in??
Jag är van att se svart/brun och en blå bara, inte 2st svarta, en grön och kanske en blå.
Det är ingen trappkoplling eller så.

Tacksam för all svar
 
Redigerat:
Utan att vara elektriker, endast sömnlös och vaken, så gissar jag att de svarta är fas, varav den ena går vidare till något annat, och den gröna är tändtråden till lampan,
Jag hade kopplat in det lika som det sitter nu..
Alternativt att den gröna är fas, och det går två tändtrådar, därför att det en gång setat en dubbelbrytare där, det går inte att lita på färgerna i gamla hus.

Men det borde ju för den nyfikne synas vid lampan, om det kommer en svart eller grön kabel.
I vilket fall så hade jag kopplat lika som det var..

( Om jag var behörig förstås)
 
Där brun kabel brukar vara, kopplade jag in den gröna-kabeln.
Och vid blå, kopplade jag in de svarta.
Tvärtom så funkade inte brytaren.

Den blåa kabeln som fanns inuti dosan, måste ha kommit från vägguttaget och går förbi dosan och rakt upp.

Varför finns det 6st ingångar på vardera sida på brytaren, fast bara 3st lås-mekanismer ???

För jag kopplade in den andra svarta bredvid den första, och låste fast.
Är det 2st ingånger per fastlåsning???

Tacksam för all svar
 
2st kablar per låsning. Sitter det ett uttag under brytarn så går nog blå samt den ena svarta ner till det.
 
Jo, det finns ett uttag precis under brytaren, och den blå verkar ju vara till uttaget.

Men den andra svarta är till brytaren, verkar bara gå en blå kabel till uttaget, skumt...

Ska se om uttaget ens funkar senare...
 
evoline skrev:
Jo, det finns ett uttag precis under brytaren, och den blå verkar ju vara till uttaget.

Men den andra svarta är till brytaren, verkar bara gå en blå kabel till uttaget, skumt...

Ska se om uttaget ens funkar senare...
Jag kan lova dig att fasen går ner till brytaren och sedan går den vidare ner till uttaget. Nollan behövs inte i strömställaren och går därför bara förbi strömställaren.
Grön är tändtråd.

//Patrik
 
Grön är tändtråd.
1. Men om jag skulle bara använda den ena svarta kabeln, så skulle det väl endå funka, eller??

2. Den andra svarta kabeln, ville jag inte ha hängande under brytaren, därför kopplade jag in den på samma lås som den första svarta, är det ok ???

Tacksam för all svar
 
evoline skrev:
Grön är tändtråd.
1. Men om jag skulle bara använda den ena svarta kabeln, så skulle det väl endå funka, eller??

2. Den andra svarta kabeln, ville jag inte ha hängande under brytaren, därför kopplade jag in den på samma lås som den första svarta, är det ok ???

Tacksam för all svar
1. Om du bara använder den ena svarta ledaren så kommer antingen ingenting fungera eller så kommer bara belysningen fungera, beroende på vilken svart ledare du väljer att koppla in. ;)

2. För att få det att fungera som tidigare så ska du lägga in de båda svarta under samma anslutning, som tidigare. Plinten brukar heta antingen L eller P.


//Patrik
 
OK, tack för hjälpen.
 
Mäster skrev:
( Om jag var behörig förstås)
OT
Är lite förvånad att ditt inlägg funnits här i över ett dygn men ingen hunnit kommentera detta.
Det finns inga krav på att du måste ha en behörighet för att byta ut en befintlig brytare eller vägguttag. Just sånt är ungefär vad lagen tillåter dig att göra, men det krävs givetvis att man har nödvändiga kunskaper.
 
Bjurran skrev:
Det finns inga krav på att du måste ha en behörighet för att byta ut en befintlig brytare eller vägguttag. Just sånt är ungefär vad lagen tillåter dig att göra, men det krävs givetvis att man har nödvändiga kunskaper.
Lagen tillåter mig att byta en befintlig brytare, tillåter lagen att jag passar på att flytta lite på brytaren så den sitter bättre till på grund av eftermonterad inredning, det är en utanpåliggande brytare?

/R
 
Nej.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.