Har tre fastigheter som ska larmas och vill ha hjälp med att välja rätt produkt.

För er som själva är intresserad att köpa larm gå till denna tråd där jag försöker få ihop ett samköp för att få ett bra pris: https://www.byggahus.se/forum/villa...opa-av-siemens-larmprodukter.html#post2243642

Alla ska uppfylla:

"Larmklass 2
I denna klass ska larmövervakningen utföras som skalskydd kompletterat med invändigt försåtskydd. Anläggningen ska ha daglarm som ständigt är inkopplat som övervakning mot åverkan och sabotage. Till– och frånkoppling utförs i centralapparaten eller via separat manöverpanel."

Vad menas med daglarm?

Fastighet 1
En restaurang med två ingångar från utsidan och en från trapphus som är låst mellan 22-07.


Fastighet 2
En restaurang med 3 ingångar från utsidan.

Fastighet 3
Villa med garage som ska larmas. 3 entrer varav en i källaren. Garaget har två portar och en dörrentre.

Samtliga med siren, rörelsesensor och brandlarm. Men hur många av varje och vilken typ?

Vad krävs för att uppfylla kravet på skalskydd?

"Skalskydd
Ett skalskydd omfattar en lokals samtliga omslutningsytor. Ibland kan det vara lättare att forcera en vägg än att bryta upp en dörr. Skalskyddet bör utformas på ett sådant sätt att larmet kan starta redan innan ett intrång har skett. Vanliga typer av detektorer som används i ett skalskydd är: magnetkontakter, glasdetektorer, vibrationsdetektorer och aktiva IR–detektorer."
 

Bästa svaret

tommib
Daglarm är att en del av centralen alltid är påslagen. Vanligen är det en sektion för sabotageskydd av själva centralen och en/flera sektioner för sabotageskydd av detektorer. Försök att öppna centralen/detektor ska alltså alltid orsaka larm (det behöver däremot inte starta siren, nödvändigtvis).

Eftersom detta är kommersiella fastigheter är det säkert krav från försäkringsbolaget att larmen ska vara godkända, och det blir de bara om ett godkänt/auktoriserat larminstallationsföretag installerar det.

Att ge förslag på sensorer för tre fastigheter utan att ens ha planlösning är väldigt svårt. Spontant skulle jag säga att alla dörrar och öppningsbara fönster ska ha magnetkontakt. Undantag kan i larmklass 2 göras för fönster högre upp än en viss höjd som jag inte har i huvudet. Ev kan glaskrossensor krävas på icke öppningsbara fönster (och större öppningsbara också). Försåtsskydd skulle jag ordna som volymskydd med IR/MW-detektorer. Extra magnetkontakter på innerdörrar klassas som försåtsskydd men om man har fullgott volymskydd finns ingen anledning till det.
Linjedetektorer är något man sällan ser på denna typ av installationer, samma gäller för vibrationsdetektorer.
Branddetektorer beror på hur det ser ut och vad som finns i lokalerna. Det är nästan omöjligt att ge vettiga rekommendationer utan att veta det. Generellt ska det i bostäder finnas en per våningsplan (rökdetektor), för restaurangmiljö vet jag inte men misstänker att man ska ha dT-detektorer i kök och andra miljöer där en vanlig rökdetektor skulle falsklarma.
 
Bra fakta. Har kollat med försäkringsbolaget och dom nämnde inget om auktoriserad installation men ska dubbelkolla.
 
En fråga som uppkom nu. Vad är ett godkänt/auktoriserat larminstallationsföretag?

Tex ta företaget TeleSystem i Växjö AB är auktoriserad av Siemens men är inte med på SSF lista.
 
tommib
Firman ska vara godkänd av polisen. http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19831097.htm En större firma är sannolikt godkänd. I praktiken betyder det mest att du inte kan göra det själv...
Det är ett minimikrav enl lag som också är ett krav om du ska koppla mot larmcentral. Nu har jag för mig att du i din andra tråd sa att du inte skulle ha en koppling till LC men jag undrar då vad försäkringsbolaget säger om det? Det är väl till sist de som ställer kraven till syvende och sist.

Edit:
Jo, det är SBSC som håller reda på vilka som är auktoriserade. http://www.sbsc.se
 
Man kunde ju inte ha det kopplat till LC fick jag som svar i den tråden utan väktartjänst och det vet jag att dom inte har som krav.

Firman jag gav som exempel är inte godkända.
 
För att bedriva yrkesmässig installation av larm så krävs ett tillstånd från Polisen det används ibland i marknadsföring som av "Polisen auktoriserad larminstallatör" precis som om det var något unikt när det egentligen är något som krävs av alla företag för att installera larm.
Det finns även Certifierade anläggarfirmor för olika larmklasser.
Utöver det så finns det även Behörig ingenjör - inbrottslarm.
Tidigare så fanns det även bransch organisationer som "Larminstallatörernas förening (LIF)" och senare swelarm men de har lagt ner och då bildades "Säkerhetsbranschen" istället.
Angående auktoriserat larmföretag så uppstår frågan auktoriserat av vem? Då det inte är skyddat och auktoriseras av länsstyrelsen så betyder det inget men bransch organisationer brukar även auktorisera sina medlemmar precis som många företag auktoriserar sig själva och kan då kalla sig auktoriserade.
Ett företag kan även vara auktoriserad återförsäljare, det är skillnad på att sälja och installera produkter.

Som privatperson krävs inget polisgodkännande och känner inte till att det varken varit bekymmer att ansluta larmcentraler eller med försäkringsbolag så länge det inte är föreskrivet en larmklass i kraven, vilket det är i detta fallet och då kan du inte göra det själv.
 
Du ska bara se min mailkontakt med mitt försäkringsbolag, dom vet ju fan inget heller. Man blir så trött.
 
Ännu roligare blir det nu. Ringde till en annan och frågade vad som gällde, hans svar: Inget larmkrav alls och hänvisade till mina villkor som jag kollade igenom. Så inga larmkrav. Kan jag få lite hjälp nu?

Det räcker då med sensor inne som detekterar rörelse, men vilken?
En siren, vilken?
Branddetektor, vilken?

Kan man bara använda Siemens egna produkter eller kan man välja andras också?

Har tittat på detta startpaket, kan det vara något?
http://lasshop.se/presta/larmpaket-spc-ready2go-50026269.html
 
Det är ju försäkringsbolaget som är kravställare och de ställer olika krav. Den där trygghansabroschyren jag länkade till är nog den mest utförliga men följer man den blir det rätt materiel, rätt utfört och underhållet och till larmcentral som kan hantera larmet =det funkar som avsett.

Har man tagit genvägar kanske man inte kan byta försäkringsbolag senare utan måste komplettera larm eller med intyg. År en certifierad anläggningsfirma anlitad från början kanske extrakostnaden sparas in om man är fri byta försäkringsbolag då och då.

Har man krav på larmklass två i villan har man en hel del lösöre... Och larmet kommer kosta. Jag skulle kolla på annat försäkringsbolag där.
 
barfotalasse skrev:
Det är ju försäkringsbolaget som är kravställare och de ställer olika krav. Den där trygghansabroschyren jag länkade till är nog den mest utförliga men följer man den blir det rätt materiel, rätt utfört och underhållet och till larmcentral som kan hantera larmet =det funkar som avsett.

Har man tagit genvägar kanske man inte kan byta försäkringsbolag senare utan måste komplettera larm eller med intyg. År en certifierad anläggningsfirma anlitad från början kanske extrakostnaden sparas in om man är fri byta försäkringsbolag då och då.

Har man krav på larmklass två i villan har man en hel del lösöre... Och larmet kommer kosta. Jag skulle kolla på annat försäkringsbolag där.
Som sagt inga krav alls från försäkringsbolag. Och eftersom jag väljer ett godkänt larmsystem kan jag alltid komplettera och be en firma göra det för att få anläggningen godkänd.
 
Redigerat:
huggan skrev Som sagt inga krav alls från försäkringsbolag.
Från larmklass två till ingen. Smidigt! Se bara till att få allt skriftligt per objekt ;-)

Det räcker då med sensor inne som detekterar rörelse, men vilken?
En siren, vilken?
Branddetektor, vilken?
Kan man bara använda Siemens egna produkter eller kan man välja andras också?
Rörelsedetektor måste väljas efter formella krav o behov, miljö och placering. (Larmklass, termisk miljö, ev. dimma eller luftdrag i lokalen eller uppvärmning detektorn kan utsättas för, förekomst av insekter o kryp, räckvidd, ibland spelar monteringshöjden in.

För butikslokalerna är det väl rimligt att välja sabotage- och maskeringsskyddade detektorer (så att ingen mekkar med dem och gör dem blinda när butiken har öppet). Stora respekterade och kända märken är väl Optex, Siemens, Bosch. Fråga låsshop vilka som är lättinstallerade.

Siren -Den som låsshop skickar med hittar man hos många småbutiker. Den funkar, skriker inte så högt och blir nog snabbt tyst efter ett hårt slag. Räcker det så är ju priset bra.

Brand -Välj efter driftsmiljö. Värme /rök eller både och. Tänk på att branddetektorerna alltid är på.

Har man trådbundet kan man välja från olika tillverkare.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.