Hjälp mig nu!
Jag behöver tips på hur man gör när man bygger en lång rutschkana som ska gå från övre delen av vår tomt nerför en slänt och landa i en sandlåda.
Vet inte nu på rak hand hur långt det är men gissningsvis kanske 10 meter.
Vill ha en rejält bred bana, kanske... 1,5 m...
Sidstyckena ska (helst) följa terrängen så den smälter in lite och vara i trä. Tänker mig att själva glidytan också är lite vågig.
Ska sidstyckena vara i limträ? Eller tryckt? Om jag ska såga till de så de blir lite ”vågiga” krävs ju riktigt stora dimensioner, hur stort finns det att få tag på? Vet att limträ finns i stora dimensioner, men med tanke på längden blir det ju jättedyrt... Helst vill man ju slippa skarva styckena, vill inte ha stickor i händerna om man "håller i sig" när man åker. Och hur är det med limträ i utomhusmiljö? Helt oskyddat?

Sen måste man väl fästa ihop sidstyckena med varandra på undersidan (hur?) och på nåt sätt fästa en plyfa (eller nåt?) som man kan forma efter sidstyckenas form och så lägga plåt på. Var köper man sån plåt?

Det kanske räcker att gjuta plintar och fästa sidstyckena var för sig med balkskor eller nåt och sen sätta fast plyfa/plåt...

Har sett att i vår lekpark så sitter plyfan o plåten fast på undersidan av sidostyckena med ett långt metallband som går hela vägen uppifrån och ner och som är fastskruvat upp i sidstyckena. Det verkar väl bra. Men om man har en så bred bana måste man kanske förstärka plyfan/plåten underifrån? Eller? Finns jättetjock (fortfarande formbar) utomhusplyfa?

Tips o idéer nån?

//A
 
Jag skulle bygga rutchkanan i samma material som man gör fritidsbåtar av: plast med förstärkning av glasfiber. På det sättet kan du göra kanan i ett enda stycke och med godtycklig form. Detta kräver att du först gör en enkel form som ska ligga mot kanans insida. Därefter måste formen ytbehandlas för att släppa, samt penslas med ett hålbart ytskikt, coating. Därefter varvar du plast och glasfiber och ser till att rulla in plasten ordentligt i det torra fibermaterialet. När du byggt klart får plasten härda : klart! Kanan behöver nog hållas uppe av enklare skelett på baksidan, men mer än så ska inte behövas. Jag tror att du kan få tag på både material och imer nformation om detta hos en båttillbehörsleverantör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.